Бизнесът е в колапс. Така оценяват управителите на фирмите климата показват регулярните бизнес анкети, анализирани от Националния статистически институт. 

Няма нищо неочаквано в подобни констатации, освен че сме стигнали приблизително нива от страшния февруари 1997, когато България е изправена пред най-сериозната си финансова криза, хаос, протести, липса на политическа мощ - след банковите фалити и Жан-Виденовата зима. 

Този невероятен спад до онези времена е израза на неувереност, отчаяние и несигурност и е паралел на оценката на бизнеса към настоящата ситуацията. Общият показател на бизнес климата в България спада с 41.7 пункта спрямо нивото си от февруари, което е с 37.0 пункта под дългосрочната средна стойност за последните 10 г. и с 4.4 пункта над дългосрочния минимум отбелязан през февруари 1997 година.

Общият показател на бизнес климата е изключително важен индикатор, защото представлява средното ниво на четирите най-важни сектора в икономическата конюнктура - промишлеността, строителството, търговията на дребно и сектора на услугите. 

Бизнес анкетите показват как мениджърите оценяват настоящата и бъдещата икономическа ситуация в страната. Информацията от бизнес наблюденията е изключително актуална, тъй като данните се обявяват същия месец, в който се събират. Нещо повече – в тези наблюдения се отразяват и прогнозите на бизнес-ръководителите за развитието на техния бизнес.

Данните показват, че най-вече страховете са причинени от неизвестността и несигурността. Тоест негативните очаквания идват заради наслагваните негативни сценарии и липса на ясна прогноза кога светът ще започне да функционира нормално отново. 

Изключително негативните реакции по сектори намират изражение и в пловдивското поведение на големите производства. Аутомотив индустрията страда най-силно, след като редица големи концерни затвориха за дълго време своите производства в някои страни, а някои дори в цял свят, като сред тях са гигантите Volkswagen, BMW, Daimler, Honda, Fiat Chrysler и PSA Group. Всички български производства в индустрията също преживяват много тежки времена - половината са уволнили огромен процент от своите служители, други за сега са ги пуснали в отпуски, а са прекратили само договорите в изпитател период. 

Подобно е положението и в самолетния бранш, където големи компании като "Боинг" предричат, че минимум 9 години ще са нужни индустрията да се върне на предкризисни нива. В икономическите зони на Пловдив има представител и на самолетостроителите, като и там са уволнени вече поне 40 души. 

Бизнесът на заведения, хотелиери и всички фирми свързани със сектор туризъм е буквално спрял и няма яснота как и кога ще започне неговото реанимиране. Съответно на повечето места персоналът е уволнен до последния човек, а работодателите изчакват, за да съберат сведения за това ще е възможно ли да продължат, след като дейността им стане законово възможна. 

Ето какво мислят анкетираните от НСИ по сектори: 

Промишленост

Съставният показател „бизнес климат в промишлеността“ се понижава с 31.8 пункта, което се дължи на песимистичните оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията. По-негативни са и прогнозите им както за износа, така и за производствената активност през следващите три месеца. В същата посока са и промените в очакванията за движението на персонала. През периода януари - април 2020 г. средното натоварване на мощностите намалява с 10.1 пункта и достига 67.9%. Според мненията на мениджърите за тези три месеца конкурентната позиция на предприятията както на вътрешния пазар, така и на пазара във и извън страните от Европейския съюз също се е влошила. Несигурната икономическа среда продължава да ограничава в най-голяма степен дейността на предприятията. Последната анкета отчита ръст и на неблагоприятното въздействие на факторите „други“, „недостатъчно търсене от страната“ и „недостатъчно търсене от чужбина“. По отношение на продажните цени в промишлеността са регистрирани известни очаквания за понижение, макар по-голяма част от мениджърите да предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

Строителство

През април съставният показател „бизнес климат в строителството“ спада с 45.6 пункта в резултат на влошените оценки и очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията. Според тях настоящата строителна активност е намалена в сравнение с предходния месец, като и прогнозите им за следващите три месеца са по-резервирани. Анкетата регистрира увеличаване на броя на клиентите със закъснения в плащанията. Същевременно и осигуреността на производството с поръчки се понижава, а очакванията за следващите шест месеца са спадът да продължи. По отношение на заетите прогнозите са също в посока на намаление. През последния месец се засилва негативното влияние на факторите „несигурна икономическа среда“ и „други“1 , които изместват на трето място затрудненията на предприятията, свързани с недостига на работна сила (фиг. 8 от приложението). Относно продажните цени немалка част от мениджърите не предвиждат промяна, макар да се увеличава делът на тези, които очакват понижение през следващите три месеца.

Търговия на дребно

Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно“ се понижава с 52.0 пункта, което се дължи на нарастващия песимизъм в оценките и очакванията на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията. Понегативни са и прогнозите им както за обема на продажбите, така и за поръчките от доставчиците през следващите три месеца. Същевременно и очакванията им по отношение на персонала са неблагоприятни. Основните пречки за развитието на дейността в сектора са свързани с несигурната икономическа среда, конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене, като през последния месец се наблюдава засилване на негативното въздействие на първия фактор. По отношение на продажните цени балансът на очакванията е отрицателен, като мениджърите, които предвиждат намаление, са повече от тези, чиито нагласи са за увеличение.

Услуги

През април съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите“ спада с 47.1 пункта в резултат на влошените оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Негативни са и мненията им относно настоящото и очакваното търсене на услуги, което според тях ще доведе и до съкращаване на персонал през следващите три месеца. Несигурната икономическа среда, факторът „други причини“, конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене са най-сериозните проблеми, ограничаващи бизнеса, като единствено при третия фактор се наблюдава отслабване на неблагоприятното му влияние. Мениджърите предвиждат известно намаление на продажните цени в сектора на услугите, макар по-голяма част от тях да не очакват промяна през следващите три месеца.