За веригите BILLA и PENNY в България е настъпил моментът на изхода. От няколко месеца върви процедура за продажба на обектите с двете марки. Новото сега е, че процесът сериозно напредва, има конкретни подадени оферти и реален шанс до два месеца да има договорена сделка, пише „Капитал”.Компаниите, ангажирани с процедурата, предпочитат да отричат или да отказват коментари, но информацията на "Капитал" по темата бе потвърдена от пет различни източника. А според нея, ако продажбата стане факт, тя ще е ако не водеща, то сред номинираните за сделка на годината, поне като размер.

При първата процедура за продажба на бизнеса на REWE "офертата" беше за пакета магазини в България и Румъния. Тя стартира преди почти година, а ексклузивитет за преговори като купувач получи голям фонд за дялови инвестиции с фокус върху Централна и Източна Европа - базираният в Лондон Mid Europa. Разбира се, тогава от централата на REWE във Виена отрекоха изобщо да има опит за продажба и дори заявиха, че България е сред фокусите на бизнеса им - обяснима реакция предвид факта, че на такъв етап няма как да е сигурно, че сделка изобщо ще има, а търговията е сектор, чувствителен на слухове.

Според източници на "Капитал" от индустрията се е разиграл именно песимистичният сценарий - след като е получил статута на предпочитан купувач за срок, изтекъл тази година, фондът е коригирал ценовата си оферта, продавачите са отказали сделка при тези условия и процедурата е започнала отново. Поканените чуждестранни вериги не са проявили интерес към малкия български пазар, разказаха близки до процедурата източници.

При втория опит бизнесът на REWE в България се продава отделно и в пакета влизат само обектите BILLA и PENNY тук - 91 магазина на първата марка, и 49 - на втората. Индикативни оферти по информация от сектора, са се подавали до неделя, 22 март. И получените такива са две, и двете с български произход. Първата - на обединението "Пикадили" - Carrefour, и другата - на притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала", получено след обединението на "Пик-ко" на гърка Димитриос Виндзилеос с "Белла България" на Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев, който неотдавна излезе от компанията.

Подателите на първата оферта не са неочакван кандидат. Съюзът на "Пикадили" и Carrefour е факт от ноември 2014 г. Тогава, от една страна, "АП Март" на Петър Дудоленски и Ангел Ангелов (син на собственика на групата "Градус" Иван Ангелов), което оперира "Пикадили", и от друга - гръцката Marinopoulos през "КМБ България", което пък държи франчайза за магазините Carrefour, влязоха с равно участие под шапката на общо дружество - притежател на двете вериги. Веднага след сделката изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова обяви в интервю за "Капитал", че групата има намерение да преговаря за покупката на още една национално представена верига.

Що се отнася до втория кандидат - през ноември 2014 г. единият от основателите на "Белла България", Венцислав Георгиев, се оттегли и всъщност "Импала" остана на гърка Виндзилеос и Жорж Веселинов, като дружеството се контролира от първия. Участието на групата в сделка от този ранг също не е изненада - "Белла България" е една от най-големите компании в хранителния сектор в страната с приходи от 267 млн. лв. за 2013 г. и печалба от 9.1 млн. лв. (16.2 повече спрямо предходната година).

Дали до сделка с някой от двамата кандидати изобщо ще се стигне е рано да се прогнозира. Очакванията са още идната седмица, след като предварителните оферти вече са разгледани, един тях да получи ексклузивитет и преговорите да продължат с него. По-вероятно с ритейлъра. Което обаче не означава, че продажба задължително ще има. 

TrafficNews.bg