Водната криза с Перник продължава вече няколко месеца, а един от най-важните въпроси без отговор е дали тя не можеше да се предотврати и дали ще се стигне до превенция на тези проблеми в бъдеще. Оказва се, че това може да се постигне чрез решение, разработено от частния сектор - българската компания Develiot е създала умно устройство за водомер, автономно следящо консумацията на вода в реално време.

"Ако се сложат повече такива устройства в града - например на централния водопровод и на довеждащия, както и по различните отклонения, може да видим по коя част от водопровода се губи вода", каза в предаването Money.bg съоснователят Мирослав Гечев.

"Ако вземем случая с Перник, може да следим и какво се случва с язовира - какво е нивото му, какво влиза в него, какво ходи в града и какво се разпределя в мрежите и да правим мониторинг на загубите по всяка една точка", допълва експертът.

Освен разрешаването на проблемите с водата, от фирмата създават и решения за подобряването на качеството на въздуха.

"Стараем се да разберем кое най-много замърсява въздуха в София и това е целта на системата, която внедрихме и която стартира официално от 27 декември", каза Гечев.

"Целта ѝ е да се следят ключовите замърсители на въздуха на 22 локации в София и да се види какви са замърсяванията в отделните квартали." Локациите са избрани предварително. Столична община е поставила тази задача на друга компания, като са били взети предвид доста различни фактори като "поведение" на вятъра, типа на района, където ще се сложи станцията, и други параметри, посочва Гечев.

"За да започнем да се борим с един проблем и да търсим решението му, ни трябват данни", каза предприемачът. "Можем да видим, че въздухът е мръсен, но в същото време не знаем какво точно причинява проблема. Това е и целта - да дадем данни на тези, които взима решения, за да може да се предприемат ефективни стъпки, въз основа на тези данни.

И досега са се правили подобни замервания. В София има пет станции на Изпълнителната агенция по околна среда, които са добре оборудвани и доста скъпи. Това е причината да няма много от тях в София.

"Това, което правим ние, е, че поставяме станции на много локации в един град, за да видим какво е замърсяването във всеки един квартал", посочват те.