С вдигането на часовете по кормуване се прави опит да се прикрие корупционна схема, свързана с въвеждането на GPS система за контрол на практическото обучение, защото за него ще се плаща на частна фирма.
Това обявиха няколко от браншовите организации на автоинсткрукторите, които не са съгласни с промените за обучение на шофьори. Вече са събрани над 800 подписа от цялата страна срещу поправките, които, според обучителите, са правени от хора, непознаващи процеса.
При всяко пътно-транспортно произшествие с млад водач фокусът веднага се насочва към инструкторите и се казва, че те не са си свършили работата. Но никой не пита кой е дал книжката на този шофьор и какво прави държавната администрация по въпроса, твърдят от бранша.
С решение на Министерски съвет от началото на тази година, на министерствата на образованието и транспорта, на Държавната агенция за безопасност на движението, на академичната общност и на браншовите организации е възложено да актуализират програмата за обучение на водачите и за провеждането на изпитите. Създадена е работна група, но членовете й така и не заработили като екип, а след серия от скандали някои напуснали. Само две от браншовите организации подкрепяли промените, но едната също била проив GPS системата.
5-6 от останалите съюзи в гилдията пък виждат зад поправките ясна корупционна схема.
Според една от промените, часовете за практическо обучение трябва да се увеличат от 31 на 42, като това се е обяснявало с необходимостта бъдещите шофьори да бъдат научени да се справят със задръствания, както и с шофиране при мъгла и намалена видимост.
Но това и сега присъства в обучението им, затова допълнителните часове, които ще оскъпят курса, са напълно излишни, категорични са от автосъюзите.
Според тях най-притеснителен е фактът, че увеличението на часовете се обвързва с прилагането на GPS система за контрол върху работата на инструктора, като за нея и той, и обучаваният водач ще трябва да заплащат такса на частна фирма. А самото оборудване със системата ще струва между 1000 и 2000 лева.
Още преди промените да са приети, автомобилната администрация е възложила на определена фирма да разработи концепцията как да станат те.
Става въпрос за ЕООД, създадено на 18 август 2018 г. Най-скандалното е, че дружеството било регистрирано на адреса на ИА „Автомобилна администрация” в Благоевград. Фирмата нямала наети служители, нито е осъществявала дейност в тази област, твърдят автоинструкторите.
Според тях не е ясно и при какви условия автомобилната администрация е подписала договора с частната фирма. И питат и защо този договор е подписан още преди да се вземе окончателното решение за промените в учебната документация.
„Искат да ни затворят устата за GPS системата: ето, вдигаме броя на часовете, курсът става по-скъп и вие ще взимате повече пари. И ще си мълчите”. Но ние не сме съгласни. Обучаваме младите шофьори така, както трябва”, каза Малина Бондаренко, зам.председател на Съюза на българските автомобилисти. Тя даде за пример европейските държави, като в нито една от тях практическите часове не са повече от 30-35. А който има нужда, и в момента може да се взима допълнително часове.
Бондаренко представи статистика, според която между 60 и 70% от курсистите вземат изпита си от първия път, т.е. не се нуждаят от допълнителни часове. Над 15% записват по 3-4 часа допълнително и се справят на втория опит. „Защо тогава е нужно да завишаваме до 42 часовете за всички, които да плащат допълнително”, пита Бондаренко. Тя отправи послание и към министъра на транспорта: „Господин министър, вижте си стандартите за изпита и изпитващите! И спрете да повтаряте, че не обучаваме добре курсистите!”.
Според председателя на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стефан Малковски, контролът за провеждането на часовете би трябвало да се осъществява от курсиста и той да реагира, ако обучението се провежда проформа. А ако има нарушители, то с тях да се заемат контролните органи, а не на целия бранш да се гледа като на престъпници.
Председателят на Българския автоинструкторски съюз Трендафил Маринов изтъкна, че обучението на младите шофьори е индивидуално. За някои са нужни повече часове по практическо обучение, но за други - не. Затова той смята, че механичното добавяне на часове по практическо обучение няма да доведе по повишаване на качеството на обучение.
Зам.-председателят на съюза Стоян Ефтимов смята, че няма как да има добро практическо обучение без стабилна теоретична основа. А в промените е записано, че часовете по теория се намаляват с 14. Според Евтимов увеличаването на часовете по практика ще доведе по-некачествено обучение, защото един преподавател в момента може да обучи около 70-80 души. Когато обаче часовете се увеличат, този преподавател ще може да обучи само около 50. "Въпросът е къде ще отидат останалите 20", каза той. И прогнозира, че ще има недостиг на преподаватели, като ще се наложи такива да стават хора, изкарали бързи тримесечни курсове.
Стефан Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции, ще бъде подготвен национален протест. Поне 1500 автомобила ще бъдат изкарани на площада, каза той.
Още от категорията
Унгария: Има шанс за България в Шенген от 1 януари 2025 г.