Няма законов механизъм, с който да отменим глобяването, всички трябва да имат винетки при ползването на републиканската пътна мрежа, каза още министър Аврамова. Тя коментира, че 2019-та е годината, в която се въвежда електронната система за плащане на пътна такса и напомни, че през миналата година са продавани винетни стикери със срок на валидност и през тази. Сега системата работи на смесен режим – ако имате валидна хартиена винетка и ви спрат органите на полицията и тола, няма да ви глобят. Снимането и правоприлагането ще се прилага от екипите на пътя.
През 2019 г. няма да има електронно правоприлагане – т.е. няма да ви глобяват, че сте сниман на пътя и системата е регистрирала, че нямате винетка. Системата няма как да регистрира, че вие имате хартиена. Правоприлагане ще има от колите на тол контрола и пътна полиция. Екипите вече са на пътя, обясни министърът. Тол автомобилите имат е-винетка и се движат по пътищата с такава, те не са освободени, заяви министърът и напомни за начините за купуване на електронни винетки.
Критерии за това кой път е с винетка са заложени в закона. Такава е необходима за републиканските пътища извън населените места. В първоначалния списък на Министерския съвет бяха и Северната скоростна тангента, и северната дъга. Премиерът взе принципно решение – ако дадена община иска част от републиканската пътна мрежа да е освободена от винетки, то тази община може да подаде искане след решение на Общинския съвет за прехвърляне на пътя за поддръжка от общината. Нито една община не е подала такова искане до момента, каза регионалният министър в отговор на въпрос.
Въвеждането на тол системата е добро решение. Ние също искаме да сме от държавите, в които това е справедлив инструмент. Автобусният бранш изказва притеснение преди да е видял тарифите. Световна банка изготвя доклад за тарифирането с различни варианти, който ще е факт до края на месеца и предстои обсъждане, каза още министър Аврамова. Ние искаме най-справедливия модел, заяви тя. Общият приход, който изчисляваме от движението на автобусите по пътищата, трябва да е равен на прихода, който сме имали до момента. Ако до момента приходите от автобуси с винетки са били 16 млн. лв., толкова ще искаме да се съберат и сега, обясни министърът. Автобусите обаче, които пътуват повече, ще плащат малко повече. Автобусите, които извършват превози по общинските и по-малките пътища, ще плащат по-малко. Разходите за тол са много малка част от компонента на цената на билета, коментира още тя. Министърът даде пример с вариант за толуване от София до Русе. Около 1 лв. ще е оскъпяването на билета, ако цялата тежест се разпредели в цената на билета при 20 заети места. При 50 заети места оскъпяването ще е 50 ст., каза още Петя Аврамова по Дарик радио.
Автомагистрала „Хемус“ е необратим процес. Отпуснахме 1,350 млрд. лв. тя да бъде построена до 2024 г. Това е добра новина за Северна България, защото бизнесът и икономическото развитие търсят добра инфраструктура, заяви регионалният министър. Тя допълни, че не вижда нищо лошо в това да има повече държава в строителството на инфраструктура.
Петя Аврамова напомни, че държавното дружество „Автомагистрали“ изпълнява проекти, възложени от АПИ – ремонт на мостове, виадукти, тунели, като в ремонт са най-трудните съоръжения. Ние искаме това дружество да може да реализира големи проекти – ще наема специалисти, техника, по опита на други държави, коментира още тя. В момента няма сключени договори с подизпълнители за строителство на АМ „Хемус“, компанията има сключени рамкови споразумения. МРРБ е принципал на това държавно дружество, но мениджмънтът и решенията дали да се закупи техника и как да се строи ги взима то. По закон дружеството няма право да превъзлага и да наема подизпълнители за повече от 20% от дейностите, каза министърът и обърна внимание, че всички строителни фирми работят с наемане на техника.
2023 г. е индикативният срок за завършване на АМ „Струма“, каза още министър Аврамова и напомни, че с 5 месеца предсрочно беше открита отсечката от нея между Кресна и Сандански. На 43% е готов участникът от Благоевград до Крупник, има избрани изпълнители за трасетата преди и след тунел „Железница“. Има решение на ВАС за жалбата за тунела. В момента тече търгът и за отсечката в дефилето, допълни тя.
Пътният бранш ще има много работа тази година. Дадохме зелена светлина за обекти за над 3 млрд. лв. през тази година. Освен магистралите, ще ремонтираме и над 700 км пътища за над 500 млн. лв., информира регионалният министър. Тя обърна внимание, че приоритет са и свлачищата и коментира, че в бюджета на МРРБ има 140 млн. лв. за такива обекти. Приоритетно през 2019 г. ще стартира ремонтът на всички свлачища, които затрудняват движението.
Декларирахме, че нямаме против да се вземат проби на посочените от БСП пътища. За да има такава проверка, трябва да има проект за реорганизация на движението, което е сериозна процедура. За да се случат проверките, с писмо до БСП поискахме пътни експерти, които да работят с АПИ, да направят график. До момента обаче няма посочени такива пътни експерти, с които да комуникират експертите на АПИ, посочи министър Аврамова.
Още от категорията
Облачно и дъждовно време в Пловдив и днес