Този отряд в момента не се нуждае от нищо, под въпрос е неговото същестуване. След като няма пари, след като няма финансиране, ние сме малка държава и не ни трябват такива разходи.

Това коментира в ефира на БТВ експертът по авиационни катастрофи Ангел Борисов по повод "Авиоотряд 28" и инцидента, при който колесникът на правителствения самолет не се прибра и машината кръжа около час над София.

Ангел Борисов подчерта, че не вижда защо ключовите държавни фигури на други страни могат да пътуват в първа класа, с редовни полети, а нашият да не може.

"Австрийският президент може да дойде от Виена до София в първа класа и по цял свят пътува така. Швейцарският също може. И други по-богати могат. Ние имаме строен правителствен отряд, преди имахме "Балкан" със 60 самолета, но те внасяха доста пари. В момента този "Фалкон" изпълнява епизодични полети", каза още той.

Според Борисов при конкретната ситуация екипажът е действал правилно с решението си да не лети до Брюксел, но обясни, че не е сигурно дали полетът е бил подготвен правилно предварително.

Ангел Борисов коментира, че решението случилото се със самолета да се разследва от швейцарската фирма, която го поддържа, е грешно и обясни, че е възможно така да не стане ясно как се е стигнало до инцидента.

"Ако някой иска нищо да не се разбере по случая, извикайте или производителя на самолета, или фирмата, която го обслужва. Коя обслужваща фирма ще си каже, ако е имала отношение към случилото се? В тази държава има главна въздухоплавателна инспекция и по всички международни норми инцидентът би трябвало да се разследва от държавата, в която е станал инцидента", каза още Борисов.

Той припомни инцидента от 2008 година, когато президентът Георги Първанов отмени официалното си посещение в Мексико заради авария с правителствения самолет. Тогава повредата също бе в колесника и беше констатирана малко след излитането от Азорските острови.

"Тогава левият колесник не се заключи и кръжаха три часа, даже почти четири часа. Това са най-буреносните облаци там. Това беше първата грешка на екипажа: вместо веднага да потегли за Лисабон, където пистата може да се постели с пяна", обясни той.

Според него тогава това се е случило от незнание, "защото ако носовото колело беше дало проблем и се беше наложило самолетът да каца по корем, не знам какво щеше да остане с делегацията и със самолета".

TrafficNews.bg