Агресията, несъобразена скорост и разсеяност са трите основни риска пред шофьорите у нас. Това показва национално представително изследване за реакциите, уменията и поведението на водачите, направено сред 1000 души – активни шофьори, на възраст между 18 и 75 години от цялата страна.

Според д-р Боян Кутевски, който е част от екипа, реализирал изследването хората имат високо, близко до максималното мнение, за това как шофират и какво правят на пътя. "Поражда се чувство за превъзходство над останалите участници в движението и това се манифестира. Много хора не казват, че се е случвало скоро да отнемат предимство на пешеходец или неправилно паркиране, докато статистиката на КАТ има данни точно за обратното, което означава, че хората не осъзнават, че правят нещо нередно“, подчерта експертът в интервю за БНР.

Д-р Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България, подчерта, че е полезно човек да има повишена чувствителността към възможните грешки, към рисковите поведения и да сравнява себе си с другите.

"Важно е резултатите от това проучване да стигнат до най-активните шофьори, до тези, които са имали неблагоприятни ситуации и трябва да оценят по-внимателно своята компетентност на пътя. Важно е това да стигне до всички школи, центрове, институции, до образователната система, където са бъдещите шофьори".

Според инициаторите на анкетата данните от нея ще помогнат за изготвяне на национален индекс, с който ще се улесни определянето на рисковете в поведението на водачите на автомобили и ще доведе до намаляване на жертвите от пътни инциденти.

"Индексът за безопасно шофиране показва поведенческото отношение на шофьорите и поведението на шофьорите по време на тяхното пътуване. С това изследване ние показахме, че голяма част от пътно-транспортните произшествия са следствие на човешка грешка. До момента това нещо не е доказано по този начин. С нашето изследване се опитваме да покажем на всички хора, че е добре да се замислят върху поведението по време на шофиране, което от своя страна ще допринесе за намаляване на пътно-транспортните произшествия и до много по-малко жертви на пътя", твърди Лазар Георгиев, който е финансирал изследването.