Пет месеца след зрелищните протести, обхванали цялата страна заради цените на горива и стандарта на живот у нас, бензин и дизел отново поскъпват. Вярно е, че шоковите 2,38 лева за литър бензин, все още не са достигнати, но пък има вериги в страната, които вече продават най-масовото гориво у нас за 2,20 лв., сочи информационната платформа fuelo, която сравнява цените не само у нас, но и по света.
TrafficNews установи, че в момента средните цени по бензиностанциите в страната са: Бензин А95: 2,18 лв./л Дизел: 2,31 лв./л Пропан-Бутан: 0,97 лв./л Метан: 1,45 лв./кг Така простата сметка показва, че за пет месеца горивата са поскъпнали с над 20 стотинки. През ноември, когато протестите се разгоряха, от бранша се оправдаха със скъпите цени на петрола на международните борси. Седмица по-късно от 2,38, бензинът у нас се срина до 1,94.
Сега бензинът средно е 2,18 за литър, на борсите по света петролът пак поевтинява, въпреки ограниченията в доставките, а у нас цените катерят. Преди ден фючърсите върху американския суров петрол WTI поевтиняха с 0,56% до 63,53 долара за барел. Сортът Брент пък отчете спад в цената си с 0,34% до 71,31 долара за барел.
И всичко това е на фона на срещата на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и нейните съюзници, които ще се срещнат през юни, за да решат дали да продължат да ограничават доставките. ОПЕК заедно с други производители, включително Русия, намалиха производството си с 1,2 млн. барела от 1 януари тази година. У нас експертите не предвиждат нов съществен скок в цените на горивата през идващия туристически летен сезон.
Месеци наред парадоксалното изравняване на цените на дребно по бензиностанциите трудно може да намери логично обяснение. След рязкото покачване на цените на горивата през есента на миналата година и последвалите протести, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна пореден секторен анализ, за да установи дали няма съгласувани практики – картел.
В средата на март докладът им стана факт. От него стана ясно, че злоупотреба с монопол на пазара на горива няма, само трябва да се насърчи конкуренцията.
Според екстертите концентрация има при съдържателите на данъчни складове, които не достигат, а причината за това е голямата инвестиция за изграждането им, както и голямата бюрокрация, което от своя страна пречи на вноса на горива.
От КЗК и предложиха серия от мерки, включително еднократна амнистия за сивия сектор като част от "механизъм за оздравяване на сектора".