Временият шеф на Българската национална телевизия Емил Кошлуков беше избран за генерален директор от Съвета за електронни медии. В продължение на два дни бяха изслушани шестимата кандидати за поста. В крайна сметка Кошлуков получи 3 гласа срещу два за спортния журналист Сашо Йовков. От членовете на СЕМ София Владимирова, Бетина Жотева и Розита Еленова подкрепиха Кошлуков, докато Ивелина Димитрова и Иво Атанасов бяха за Сашо Йовков.
Мандатът на новия генерален директор е 3-годишен и така той ще управлява телевизията до лятото на 2022 г.
При представянето на концепцията си Кошлуков заяви, че ще спре предаванията "Референдум" и "Стани богат", защото са прекалено скъпи. Соред него първата стъпка за развитие на БНТ е оздравяването й, защото държавната телевизия е затънала в дългове.
"Ако сега се справим с дефицита, но догодина натрупаме същия такъв, какъв е смисълът? Важно е да излекуваме болестта, а не симптомите", заяви той.
Според него обществото все повече ще иска сметка за парите. Затова Кошлуков предвижда пълна прозрачност в разходите и действията на ръководството на телевизията. В това включва регулярни срещи с финансовото министерство, доклади пред парламента и оповестяване на текущия бюджет на БНТ пред СЕМ.
"В концепцията предвиждам програмен съвет - той ще регулира и контролира, а не един човек. БНТ не е опитно зайче, в което всеки да упражнява гениалността си. БНТ2 купи 17 нови продукции, но аз съм сигурен, че няма човек, освен работещите в телевизията, които да могат да изброят заглавията им. Ако събера телефоните на всички ви, няма да успеете и вие. Защо не са 7?", каза Кошлуков и допълни:
"В правомощията ми на генерален директор е да се огранича сам. Колко мога да пазарувам. И не защото съм много мил и благороден, а защото така няма да затъва телевизията".
"Прозрачността не е брюкселско клише, неизбежна необходимост е. Хората ще откажат да ни дадат пари, ако не сме прозрачни. За да лобираме за пари, трябва да кажем как ги харчим", заяви още Кошлуков.
Като част от стратегията за прозрачност той е включил и точка, според която всички свободни позиции ще бъдат обявявани на сайта на БНТ и в ефира. "Това е прозрачност. Публично ще се обявяват всички свободни позиции, за да се избегнат назначения по субективни причини."Ако погледнете обявите в секцията "Кариери" на сайта ни, ще видите, че се търсят шофьори и хигиенистки. Нищо друго не ни трябва", каза Кошлуков и обясни, че дори и да се разровим по-назад в изтеклите обяви за работа в БНТ, никога не са обявявани ръководни позиции. Според него това трябва да се промени.
Сред важните точки в концепцията му е и търсенето на постоянна обратна връзка със зрителя - "да знаем дали тези предавания харесват на някого освен на нас".
В плана му за оздравяване на БНТ са предвидени повече реклама и продуктово позициониране.
"Това е и предпазна мярка - знаете колко акта ни пишете за скрита реклама", обясни той пред членовете на СЕМ и допълни, че с платените форми БНТ е събрала изключително добри приходи - над 300 хил. от европейските избори.
Кошлуков призна, че държавната телевизия има проблем със запълването на рекламните блокове дори сега, когато има ограничение за излъчване на такива в програмата на обществената телевизия. Соред него съществуват слаби звена в отделите по продажба на реклами.
"Нашите търговци нямат достатъчно умения, БНТ не е търговска телевизия, няма търговска експертиза. Може да продаваме реклама през рекламни агенции, както го правят другите. Но не искам да се ангажирам с това преди да знам модела за финансиране на телевизията", каза той.
Той отговори и на критиките на някои медии, че данните за дефицита на БНТ, са неверни и заплаши със съд отправилите тези обвинения.
"Критиките по мой адрес мога да ги преглътна. В тези изявления бяха казани критики към наши колежки с име, кариера, качества, няма да позволя да се клеветят. Или отиват в прокуратурата и подават сигнал, че сме измамили СЕМ, или отиват на колене и искат прошка от тези жени. Не може да нападаш документ, който е изготвен. Не мога да упреквам тези кандидати, че не са грамотни и не разбират от финанси, но това не ги оправдава. За себе си мога да ги оправдая, за себе си съм свикнал, но за тези колежки, няма да стане. Ако те не го направят, аз ще заведа дело за клевета от тяхно име".
Той обърна голямо внимание и на канала БНТ3, който към този момент е със спортна програма. В концепцията си Кошлуков е отбелязал, че трябва да се прецени внимателно дали БНТ3 може да продължи да се развива като спортен.
"Спортните права са най-бързо растящите на телевизионния пазар. И те са лукс, удоволствие, което БНТ не може да си позволи. Например БНТ закупи световното първенство по футбол. Българският национален отбор не участва от 20 г. Френският национален отбор участват винаги, станаха световен шампион, но френската национална телевизия не закупи правата.
Нищо, че те са шампиони, а ние нямаме кьорав футболист там. Бюджетът на френската телевизия е 100 пъти по голям от БНТ, защо ние го купуваме, а те - не? Защото е скъпо. Ние нямаме вътре и жаба! Защо Би Ти Ви и Нова не го купуват, след като е толкова важно?", попита реторично той и обясни, че излъчването на тези първенства е свързано с допълнителни разходи. Освен лиценза на УЕФА, телевизията трябва да подсигури камери, трасета за излъчване, хотели и разходи на екип, който да бъде изпратен на мястото на събитието.
"Представете си, че имаме баничарница и си купим Ролс Ройс, за да я зареждаме? Ние имаме пари за банички, не за Ролс ройс. Накупихме целия футбол на планетата. Как ни излиза сметаката? Ако не можем да се справяме с това, аз предпочитам да затворя БНТ3", каза той и допълни, че преди създаването на БНТ3 БНТ излъчваше спорт. Частен спортен канал ни е твърде скъп и не можем да си го позволим. БНТ3 съществува отскоро, но БНТ винаги е излъчвала спорт", каза още Кошлуков.
Той отказа да коментира подхода на предишното ръководство на БНТ, но заяви, че рейтингите не оправдават големите разходи.
"Ние не бива да правим концепция за генералния директор, а за БНТ. Моят вкус няма значение, не е моя, а на вкусовете на зрителите. Ако генералният директор е добър, той няма нужда от правила. Но ако е лош директор, тези правила ще го предпазят от големи гафове". Според Кошлуков са необходими качествени измерители, когато се купуват програми.
Той обясни, че предвижда изработване на приложение за новини, което не е свързано с голяма финансова инвестиция. Необходими са обучение на екипите, разработване на мобилно приложение и добра стратегия. Той говори за конкурентната среда, в която се намира БНТ. Затова трябва да се модернизира и оздрави. Според Кошлуков БНТ не е подготвена за предизвикателствата на новата медийна среда.
"Ако обществената теливизя произвежда кашкавал и той е най-добрият, но в не ги продава в големите вериги. Новините на БНт са с най-високо доверие - 50-60%. Ние нямаме приложение за новини, това което Би Би Си и всички други предлагат. Как така имаш най-вкусната стока "Новини", но не я предлагаш. Дай я на хората в метрото, на телефона. Даваме ли обратна връзка в приложението, абонаменти ще има ли?", каза той и обясни, че според него обновлението на БНТ трябва да бъде на три нива - съдържателно, пазарно и технологично. Без всяко от тях няма да стане, категоричен бе Кошлуков.
Емил Кошлуков е роден през 1965 г. в гр. Пазарджик. Завършва средното си образование в Английската гимназия в Пловдив. Докато отбива военната си служба той е осъден за антидържавна пропаганда на 6 години лишаване от свобода и изтърпява присъда като политически затворник в Старозагорския затвор.
През 1989 г. излиза от затвора и започва отново активна дейност срещу комунистическия режим. Става председател на Федерацията на независимите студентски дружества (ФНСД). Учредител е на Съюза на демократичните сили (СДС) – първата политическа сила, опозиция на Българската комунистическа партия.
През 1991 г. печели стипендия от фондация „Отворено общество“, след което завършва висшето си образование в Калифорнийския университет (Санта Барбара), специалност „Политически науки“.
В края на 90-те години на миналия век създава една от първите неправителствени организации, печелеща проекти с наши и чужди донори в сферата на гражданския контрол и мониторинга върху изпълнителната и законодателната власт.
През 2001 г. ръководи предизборния щаб на Симеон Сакскобургготски, който през лятото на същата година е избран за министър-председател на Р България.
В периода 2001-2005 г. е депутат в 39-ото Народно събрание и председател на политическа партия „Новото време“.
През 2005-2009 г. е водещ и продуцент на предаването „Таралеж“ в телевизия „Евроком“.
През 2010-2014 г. създава и управлява продуцентската компания „Ноу Фрейм Медиа“. За това време „Ноу Фрейм“ заема първо място по брой създадени продукции за българския тв пазар, като фирмата работи едновременно с четирите големи национални телевизии – БНТ, БТВ, Нова ТВ, ТВ7.
От 2010 г. до 2014 г е автор и водещ на „Факторът“ („Уикенд с…) по ТВ7 – първото публицистично предаване в сутрешния пояс на ефира през уикенда.
От 2015 г. до 2017 г. работи като водещ в Канал 3 и консултант по различни медийни проекти.
От декември 2017 г. е директор на дирекция „Програма БНТ 1“, а от януари 2018 г. е водещ на публицистичното предаване „Още от деня“ в ефира на обществената телевизия.
През април 2019 г. е определен за изпълняващ длъжността генерален директор на БНТ.