Няма българи сред акционерите на концесионера на летище София “Соф Кънект”. Това заяви изпълнителният директор на консорциума Хесус Кабайеро пред Би Ти Ви. Твърдението му бе по повод интервю на транспортния министър Христо Алексиев, в което той казва, че фирми на бизнесмена Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията на летището.

Информацията на министъра била потвърдена от няколко източници, но той не разкрива кои са те. Самият Домусчиев също отрече това твърдение и дори се закани да съди министър Алексиев, ако той не докаже думите си. 99% от “Соф Кънект” са собственост на френския инвестиционен фонд “Меридиам”, а австрийската компания “Щрабаг” притежава 1%.

Имаме и споразумение за техническо съдействие с летище Мюнхен, обясни Хесус Кабайеро.

Той припомни, че през април тази година “Соф Кънект” е вложил първоначална инвестиция от 660 млн. лв. За целия период на концесията консорциумът иска да инвестира 624 млн. евро, като 43 млн. от тях ще се вложат в следващите 5 години за развитие на терминал 2. Следващата година ще се инвестират повече от 200 млн. евро за нов терминал 3. Кабайеро увери, че са осигурили финансиране.

Той коментира и решението на предишното правителство да отмени концесионните такси за следващите 10 години. “Таксата не е отменена, а е отложена и ще я платим на края на десетата година. Имаме дефицит на летището от над 30 млн. евро заради кризата в авиационния бранш. Важно беше да поддържаме инвестициите, да имаме действащ терминал 3. Затова беше важно това решение, това е държавна стратегия”, обясни Кабайеро.

И увери, че няма вариант концесионерът да си тръгне например на 9-ата година, преди да е изплатил таксите си.

На въпрос защо не са изпълнени планираните инвестиции от 4 млн. евро до края на годината, Кабайеро заяви, че концесионерът има план, но го изпълнява бавно.

В момента се работело по обновяването на всички 11 тоалетни, но една по една, като на този етап се работи по втора. “Работим и по приоритетите сигурност и безопасност на летището, подготвяме плановете, за да имаме прозрачни обществени поръчки”, каза още изпълнителният директор.

С министерствата на туризма и транспорта се работело по въпроса инвестициите да съответстват на стратегиите за пътникопотока на летището - взело се е решение да не се вдигат таксита, предлагали се и стимулиращи пакети, които да насърчават международния и вътрешния трафик. Кабайеро увери, че се взимат всички противоепидемични мерки.

В летището се влизало само след показан зелен сертификат, а персоналът и звуковите системи гарантирали спазването на дистанция и носенето на маски. С цел запазване на дистанция трафикът се премествал от терминал 1 към терминал 2.