Като "съучастник в едно безхаберие" се е чувствал вече бившият заместник-председател на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Димитър Илиев и затова е подал оставка. Това обясни той пред Нова нюз. По думите му не е имало как да допринесе за осигуряването на пътната безопасност.
"Сблъскахме се с голяма съпротива от страна на институциите дори за малки неща, които биха подобрили безопасността. На повечето места се обяснява как няма да стане. В един момент реших да повярвам", заяви Илиев.
Осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев, който доскоро беше част от Агенцията за безопасност по пътищата, описа възмутителна картина на безхаберие и отказ от изпълнение на елементарни решения за подобряване на сигурността на шофьорите.
Илиев коментира, че е бил принуден да се моли на чиновници в АПИ да вземат мерки за справяне с очевидни проблеми по най-опасните отсечки. Шест месеца по-късно нищо от това не е свършено.
"Най-знаково беше отношението на Агенция "Пътна инфраструктура". Тя е собственик на повечето от републиканските пътища в България. Там се корени проблемът. Те трябва да решават инфраструктурните проблеми. Почти на всяка среща - а те са над 40 срещи - те ми обясняват как не може да се направи нещо и нямат ресурс за елементарни неща. От ден първи ги моля да измием мантинелите заради светлоотразителите, по които шофьорите се ориентират къде да карат в тъмната част на денонощието. До ден днешен не са измити.
Илиев твърди, че блокадата на АПИ се е усилила още повече, след като Слави Трифонов обяви, че прекратява участието на ИТН в коалицията.
"Тази съпротива стана още по-силна. Усещайки, че се разклаща стабилността на правителството, вече съвсем нямаше смисъл да стоя в агенцията. Това е съпротива на всички нива и е повсеместен проблем. Повечето колеги от ПП споделят за такива пречки", каза Димитър Илиев.
Той призна, че е напуснал Държавната агенция за безопасност по пътищата, защото е усещал сериозно психическо претоварване на фона на растящия брой на жертвите от тежки катастрофи.
"Аз знам, че някои от жертвите можеше да бъдат спасени наистина с малко усилия. Как успяват в другите държави да решават проблемите на момента, а ние ги точим с години? За елементарни неща - да сложим някъде маркировка, да отрежем храстите някъде, да изправим знак, да поставим мантинела - отнемаше месеци. Някои от нещата дори не се свършиха. Вие дори не можете да си представите съпротивата. Това са хора, които повече от 10 години работят в такива позиции, създали са си някаква златна среда, не искат да им се разбива статуквото, в което работят", коментира той.
Илиев даде добра оценка за съвместната работа с "Пътна полиция" на МВР, но посочи, че цялостно институциите не приемат отговорността за безопасността на пътя като своя основна грижа. Концепциите и стратегиите, които колегите му в държавната агенция са изработили, си остават на хартия.
Той предупреди, че корупцията в сектора на пътната безопасност "буквално убива" и даде пример за дългогодишния отказ от справяне с проблема.
"Колко години се строи АМ "Хемус", докъде е построена и как бяха раздадени последните пари за нея? Без план, без проекти, изтеглени в чували и изгубени след това... Безхаберие и масово построяване на пътища с некачествено строителство - те още не са построени, а вече започваме да ги ремонтираме и отстраняваме проблемите", каза той .
Димитър Илиев коментира, че колегите му от ПП са "хора със страхотен морал и ценностна система", но когато Кирил Петков го е помолил да остане и да се бори, автомобилният състезател е решил, че "има поне 100 други начина да си губя времето".
"Най-голямото ми притеснение беше, че се превръщам в един от тези хора.
Не може да имаме проблем, да искаме да го решим, а да ти се докарат още 10 довода защо не може да се намери решението.
Това е организация от хора, които не искат да им се промени начина на работа. Много се съмнявам някога отново да работя в държавна администрация", каза още той.
Още от категорията
Над 2 890 000 лв. са даренията след благотворителния концерт на "Българската Коледа"