Дистанционно ще може да се обучават от 15 септември само учениците от 5-и до 12-и клас, които имат определени заболявания и представят бележка от лекар. Възможно е разрешение да не ходят на училище да получават и деца, чиито родители имат заболявания, които повишават риска от тежка форма на COVID-19. Това стана ясно в петък след продължила повече от 3 часа среща на министъра на образованието Красимир Вълчев с родителски организации.
Списъкът с болестите все още не е ясен, като трябваше да бъде внесен в Министерството на здравеопазването до края на работния ден в петък. “Родителите, които искат свободен избор сами да преценят риска за децата и за семействата си дали да пуснат учениците присъствено в училище по каквато и да е причина, няма да бъдат удовлетворени. Родителите, които искат по здравословни причини на децата, ще могат, но не и за децата от 1-и до 4-и клас”, каза след срещата Петър Велков, учител по математика и образователен експерт, който подкрепя каузата на родителите и учителите за свободен избор. Добре оборудвани училища, в които преподавателите имат висока техническа грамотност, да станат дистанционни центрове, била друга от обсъжданите идеи. В тях избралите дистанционно обучение ученици ще са в сборни класове. Родителите и експертите от МОН говорили и за самостоятелната и индивидуалната форма, предава "24 часа".
“Няма конкретни решения, ще се пускат анкети по училищата дали ще могат да обучават дистанционно. Не съм доволна от резултатите. Имаха цяло лято на разположение да мислят”, коментира Ива Недялкова, която е категорична, че няма да пусне на училище дъщеря си, ако се окаже притисната от закона.
“Аз съм в рискова група, дъщеря ми е с много слаб имунитет и живеем до баща ми, който е с 3 рискови заболявания. Детето ми ще е в 4-и клас, а тези форми са за деца над 5-и клас”, каза още майката. Разговорът беше изключително конструктивен, с изслушване, с реплики и дуплики, коментира обаче Михаела Божанкова, която защитава присъствената форма на обучение.
От МОН представили няколко варианта. Присъствената форма е най-добрата и никой не спори за това, каза още Божанкова. Според майката от 1-и до 4-и клас не може да има друга, освен присъствената форма. Това е периодът, в който детето изцяло сменя средата, и неприсъственото обучение е възможно само по изключение, мотивира тя ограничението. Никой не може да даде гаранция за качеството и ефективността на дистанционното обучение, каза още Михаела Божанкова. На места след карантината резултатите били катастрофални, а на други - брилянтни.