Очаква се свободните учителски места за тази година да бъдат запълнени, стана ясно при посещението на министъра на образованието Красимир Вълчев в Раковски по-рано днес. Мерките обаче ще бъдат ефективни в краткосрочен план, тъй като по-голямата част от новоназначените учители са пенсионери. Най-голям е недостигът на учители в София и в малките населени места, уточни министърът. Това са най-вече квалифицирани преподаватели по предмети като английски език и информатика, а в последните години физика, химия и математика.
"В тези специалности има и най-малко студенти", отбеляза Вълчев. За да се справи с проблема, министерството стартира програма за обучение на нови педагози, финансирана от Европейската комисия.
"Намерението ни е да се заплаща обучението на хора, които са влезли в училище. Всъщност този механизъм бе отворен със Закона за предучилищното и училищното образование, а чрез него се дава възможност да се придобие педагогическа правоспособност за една година," сподели Вълчев, като допълни, че проектът все още е в начален стадий. Според него, все по-малко младежи се ориентират към педагогически специалности. За сметка на това, броят на хората над 30-годишна възраст, които желаят да стартират учителска кариера, е доста по-голям. Основната цел на проекта е да даде шанс на хора с различна квалификация да практикуват като учители.
Засега не са ясни конкретните изисквания към кандидатите. Министърът уточни, че от тях ще се изисква да имат професионална квалификация в областта, в която ще преподават. Междувременно се увеличават и местата във висшети учебни заведения, но резултатът е протеворечив. Докато студентите по педагогика се увеличават, при тези, изучаващи специалности "педагогика на обучението по...", наплив няма.
Сред проблемите в образователната система е не само броят на учителите, но и териториалното им разпределение, обясни Вълчев. От министерството предвиждат и сформирането на корпус от учители, които да преподават в училища в по-отдалечени райони, където има явен недостиг на кадри. Те ще бъдат допълнително заплатени и предварително ще дават съгласието си за подобен вид дейност. Увеличават се и средствата за училища в отдалечени райони, както и в тези, обучаващи представители на уязвими групи.
Сред най-големите предизвикателства е увеличаването на трудовите възнаграждания в дългосрочен план. Както вече ви съобщихме, учителите ще стартират новата календарна година с по-висока средна брутна заплата. Минималното възнаграждание пък ще скочи от 760 лв. на 920 лв. Недостигът на специалисти обаче се очаква да става все по-голям, тъй като през следващите 10 години 50% от учителите ще навлязат в пенсионна възраст.
"Това е предизвикателство във всички държави. Споделиха го другите министри на образованието по време на българското председателство на ЕС", споделя Вълчев. Според него, в тенденцията учителската професия да бъде по-предпочитана от 30-годишни не е характерна само за България. Сред мерките, които се предприемат е и картографиране на търсенето на педагогически труд. Така ще стане известно колко от учителите се пенсионират и къде искат да работят завършващите педагози.
"Все по-малко хора ще работят едно и също нещо за дълго време, най-вече защото част от професиите ще изчезнат. Много хора от други професии ще искат да станат учители", предвижда министърът. Той сподели, че в момента се провеждат разговори в IT-сектора, тъй като много от представителите му искат да влязат в класната стая. Съществуват примери за добри партньорства, като тези между частни компании и профилирани училища.
Още от категорията