Над половината българи не са доволни от своето възнаграждение, а всеки трети мечтае за заплата между 3 и 4 хиляди лева. Данни от румънска платформа предизвикаха широк отзвук и поставиха въпроси относно реалистичността на очакванията и възможностите на пазара на труда у нас.

"Традиционно българите винаги сме се стремели към по-високи заплати, които да ни решат всичките проблеми. Но чисто икономически погледнато, нещата са навързани. Когато искаме по-големи заплати и ги получим, следователно цените на пазара се качват и се получава едно надбягване, което аз не мисля, че е здравословно", коментира председателят на Българската конфедерация по заетостта Надя Василева.

Най-често желаните по-високи възнаграждения идват от младите хора – основно в сектора на услугите и информационните технологии. Това са служители с амбиции, но невинаги с необходимия опит или реалистична представа за пазара.

Очакванията им често надвишават предлаганото от работодателите, което създава напрежение още по време на интервюто за работа.

"Голяма част от младите хора са леко изместени от действителността. Те живеят в своя смартфон по-голямата част от времето и получават не толкова достоверна информация, която да им даде някакво знание за това докъде могат да стигнат и какво да искат. Тези млади хора, които искат голямо заплащане, изглеждат в очите на работодателите като нахални или недобре информирани", каза още Василева пред Bulgaria ON AIR.

Налице е и друга тенденция – честата смяна на работното място. Според данни от Българската конфедерация по заетостта, средната продължителност на престой на младите служители на една позиция е между 8 и 10 месеца.

Основната причина за това е разминаването между очаквания и реалност – служителите често напускат, ако не получат желаното или ако не могат да оправдаят договорената заплата.

В IT сектора, който доскоро беше водещ по ниво на заплати и интерес, се наблюдава стабилен отлив. Причините са глобални – спад на проекти и нормализиране след пренасищане. Това води до усещане за "спукване на балона" в тази индустрия, която вече не предлага толкова агресивен растеж и условия.

Много работодатели настояват служителите да се върнат в офисите, докато мнозина предпочитат да работят от вкъщи. За едни офисът носи структура и социален контакт, за други домът дава спокойствие и гъвкавост.

Разминаването води до напрежение, а хибридният модел се очертава като най-честото компромисно решение.

93% от младите българи виждат своето бъдеще в България, което е ръст с 4% спрямо 2024 г. Във възрастовата група 25–35 години този дял достига дори 95%. Данните ясно сочат повишено доверие в страната като място за реализация и живот.

Това показва изследване на агенцията за маркетингови проучвания JTN и Bulgaria Wants You от третата вълна на съвместното си национално представително изследване „Живот и работа в България“, реализирано през юни 2025 г. Проучването анализира нагласите на българите между 18 и 35 години по отношение на личното и професионалното им бъдеще в страната.

Отговорни, мотивирани и предприемчиви

Младите хора са все по-ангажирани с бъдещето си – 73% поемат лична отговорност за професионалното си развитие, а 67% планират допълнително обучение чрез курсове и семинари. Въпреки лек спад, 58% смятат, че работата от дома е по-продуктивна от тази в офис, докато 68% определят дистанционната работа като изключително важна придобивка.

Повече възможности в родния край

Точно половината от запитаните млади българи биха се завърнали в родния си град, ако има подходяща професионална възможност. Предприемачеството също продължава да нараства като ценност – 39% вярват, че развиването на собствен бизнес в България е по-перспективно от работа на заплата, което представлява ръст от 7% спрямо миналата година.

Промяна в нагласите към работодателите

40% от младите предпочитат български работодател, а интересът към чуждестранни компании бележи леко увеличение до 26%. Основните причини за това включват по-добро заплащане, бонуси, по-добра работна етика и възможности за дистанционна работа.

JTN 

Заплати - очаквания и реалност

За младите българи, 1 566 лв. месечно след данъци се смята за твърде ниско възнаграждение – това е ръст от 31% спрямо 2024 г. Средната сума, възприемана като мотивиращо стартово възнаграждение, е 3 254 лв., а желаната заплата в следващата година е 4 671 лв. За мъжете тя достига 5 044 лв., а за жените – 4 404 лв., като има отчетими различия по пол. Прави впечатление, че очакванията на жените по отношение на заплащането са между 12% и 21% по-малки от тези на мъжете, но разликата се е стопила с около 10% в сравнение с миналата година.

Личен живот, семейство и щастие

79% от анкетираните заявяват, че искат да имат деца в следващите 5 години. Водещите фактори са доверието в партньора (44%) и стабилността на доходите (43%). За щастлив живот, младите определят като най-важни: да имат обичан човек до себе си (65%), да са в добро здраве (47%) и да бъдат родители (43%).

Предизвикателства пред предприемачеството

Основните бариери пред стартиране на бизнес в България включват:
•  липса на начален капитал (47%);
•  корупция в администрацията (37%);
•  несигурна икономическа среда и високи данъци (33–36%).

Над 60% вярват, че подобрени условия за стартиране на бизнес биха върнали българите от чужбина.

 

JTN 

Повече лична ангажираност с развитието на страната

На въпроса „С какво лично можете да допринесете за развитието на България?“, младите най-често посочват:

•  работа и личен принос (14%);
•  гласуване (11%);
•  борба с корупцията (10%);
•  възпитание на следващото поколение (4%);
•  данъчна коректност (4%).

Проучването разкрива една поколенческа трансформация – от песимизъм към прагматичен оптимизъм и активна отговорност. Младите българи ясно заявяват желанието си да останат, да се развиват, да създадат семейства и да допринасят за обществото и икономиката на страната.

Проучването е проведено сред 500 мъже и жени на възраст 18-35 години, балансирани, спрямо национална представителна извадка по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място и се реализира със собствени средства на агенция JTN. Теренната работа е била в периода м.юни 2025 г., със собствен онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.