През изминалата 2023-та година обажданията на телефон 116 111 – Националната телефонна линия за деца на Държавната агенция за закрила на детето са 25709, от тях 7849 са консултации за оказване на подкрепа, като близо 4050 са с деца.
Подадените сигнали за дете в риск са 1191, от тях 742 са за насилие над дете. През изминалата година има увеличение на сигналите подадени от телефон 112. От учебни заведения са получени 23, а 20 са от медицински лица. Наблюдава се тенденция повече от сигналите да се подават през летните месеци, като често причината е свързана с нарушени права на деца, свързани с неспазване на съдебни решения с определен режим на виждане от единия от родителите. Основна тема, по която родителите търсят съвет от консултантите на НТЛД 116111, е как да постъпят в определена ситуация, свързана със семейни проблеми и взаимоотношения между разделените родители.
Как да общуват по между си, както и с възрастните е сред най-честите теми, по които децата търсят консултантите на Линията. През 2023 децата между 14 и 16 години най-често са търсили съвет, консултация и подкрепа. Цифрите показват още, че момчетата по-често използват се обаждат. Най-много позвънявания като цяло се отчитат през месеците януари и август, най-малко през последните месеци от годината.
„Националната телефонна линия за деца 116111 e изключително важна. Необходима е абсолютна нетърпимост в обществото ни към актовете на насилие над и между деца. На Линията всяко дете и възрастен, загрижен за дете може да подаде сигнал, да бъде изслушан и подкрепен в точния момент. Затова всеки трябва да знае този номер. Възрастните сме отговорни за примера, които даваме на децата си и сме длъжни да им показваме нулева търпимост към насилието и агресията“, заяви д-р Теодора Иванова, председател на ДАЗД.
Националната телефонна линия за деца на Държавната агенция за закрила на детето работи денонощно, седем дни в седмицата, напълно безплатно и анонимно. През 2023 година ДАЗД стартира и чат приложение за разговор и консултация с деца към НТЛД 116 111 всеки вторник и четвъртък от 14:00 до 16:00 часа. В този интервал от време експерти от Държавната агенция за закрила на детето са на разположение, за да отговорят на въпросите на децата. Чатът е достъпен за всяко дете през официалната интернет страница на Националната телефонна линия за деца на ДАЗД – 116111.bg.
Както и при обаждане на Националната телефонна линия за деца, така и при свързване в чат приложението, разговора е анонимен и напълно безплатен.