Криза в световен мащаб с липса на авточасти засегна и България. Заради недостиг на чипове за производството на коли, у нас се чака поне половин година за доставка на някои модели. Това се отразява и на пазара на автомобили втора ръка. Нов автомобил на лизинг и с повече екстри – т ова търси Иван за себе си и семейството си.

"В момента новите автомобили имат добра гаранция, добри сервизни условия. Напоследък всички лизингови компании намаляват оскъпяванията", твърди Иван Бояджиев пред Нова ТВ.

Всичко това обаче, за сметка на спънка при доставката от производителя до шоурума на голяма част от моделите. 

"В момента се оказа, че това, което бях набелязал в първия момент -  не е налично на склад. Затова ще се спра на друг автомобил, най-вероятно. Или какъвто имат наличен на склад, тъй като в момента се оказва, че срокът на доставка е по-дълъг и аз нямам възможност да изчакам", посочва Иван.  

Забавянето на доставките е проблем за всички автомобилни компании у нас. 

"Ако преди нормалният срок е бил 3 месеца за дадена модификация, сега срокът може да бъде и шест. За съжаление, възникна голям пожар в една от основните компании, които произвеждат чипове в Япония. Съвременният автомобил съдържа в себе си изключително голям брой електронни компоненти, а голяма част от тях се управляват от чипове", твърди Александър Костадинов, директор „Маркетинг и продажби” в автомобила компания.

Кризата в чужбина се отразява и на пазара на автомобили втора ръка у нас. 

"В чужбина се ориентират към втората употреба автомобили заради тази криза и това води до трудно добиване на автомобили за българия внос. И то хубави автомобили - на добри цени", категоричен е Алекс Доросиев, служител в автокъща.

Затова въпреки търсенето на автомобили втора ръка, продажбите са малко. И купувачите, подобно на Иван, в масовия случай избират компромисен вариант при покупката на ново возило, вместо да чакат с месеци нова или употребявана кола