Пазарът в Димитровград през годините се е превърнал в синоним на изгодна сделка. Продавачи на най-голямото тържище на открито в страната обаче споделят, че в последно време стоките са поскъпнали сериозно, а намаление на цените скоро не се очаква. Поради това се наблюдава и голям отлив на клиенти.
Пътят на много от марковите чанти в модните магазини на Западна Европа започва в една от фабриките в Димитровград.
Пламен Цонев управлява производството вече повече от 20 години. Основният проблем при него е липсата на работна ръка. А сега вече и непрдсказуемите цени на материали и енергия. „Ако преди 2 години ние плащахме средно 10 до 15 хиляди, в най-тежките месеци до 17 000 за електроенергия, сега справката показва за последния месец - 38 000 лева, като той е най-тежкият. Най-много ние плащаме за отопление и охлаждане. Имаме 8 декара производствени помещения”, казва той.
100 процента от произведеното във фабриката се изнася и е част от колекциите на световните модни марки. Цените на артикулите за следващия сезон вече са договорени, а в тях не е калкулирано поскъпването на електричеството.
„В момента ние няма как да кажем „Извинявайте, ще ви увеличим цената с евро или две”, като имайте предвид, че цената на изделие е 10-15 евро, това е близо 10 процента по-висока цена. Не че те няма да я приемат, но не сега, защото те вече договарят цените на техните колекции по нашите цени, които сме им дали”, обяснява Пламен Цонев.
Все пак в предприятието не очакват да стигнат до фалит. Ще разчитат на натрупани финансови резерви и помощ от държавата. „На нас ни е нужна може би някаква помощ в следващите 3-4 месеца докато изкараме до май да договорим новите цени. Гледах за миналите два месеца, за сметките около 65 000 лева на нас са ни възстановили около 8 000, на всеки мегават 110 лева”, посочва Цонев.
Дори и при успокояване на цената на енергоносителите обаче поскъпването на този вид стоки ще продължи и в следващите години, макар и с по-ниски темпове. „Търсенето продължава да съществува, има го. От този момент нататък аз не смятам, че има някаква страшна опасност”, коментира управителят на фабриката за чанти.
Във нея залагат при офертите си към партньорите на качеството и затова смятат, че дори и на по-висока цена, работа ще имат.