Нуждата за теглене на кредит върви ръка за ръка с притеснението, че може да бъдете подведени с някоя и друга клауза и в крайна сметка със сумата, която трябва да върнете. 

По този повод Комисията за защита на потребителите е класифицирала на база анализите си на пазара кои са основните подводни камъни, за които трябва да внимавате. 

Най-често срещаните неравноправни клаузи в договорите и общите условия за предоставяне на кредити на физически лица са във връзка с:

  • Начисляване на такси и комисионни, свързани с усвояване и управление на кредитите;
  • Неясни критерии за обявяване на предсрочно погасяване, както и начисляване на такси и комисионни за същите, извън законоустановените;
  • Кратки срокове и невъзможни условия за осигуряване на поръчител и др.

Тези рискове са констатирани при цялостен мониторинт от 2016 година до настоящия момент, като са анализирани общите условия на 57 небанкови финансови институции и е установено наличието на неравноправни клаузи. След направените препоръки от КЗП за отстраняване им 45 от дружествата се съобразиха с тях. През последната година към 3 дружества от сектора са изпратени препоръки за отстраняване на неравноправните клаузи и се очаква тяхното становище. За други 9 дружества КЗП е иницирала завеждане на колективни искове за прогласяване нищожността на неравноправните клаузи от компетентния съд.

През 2020 година по Закона за потребителския кредит са извършени 292 инспекции. Издадени са 29 наказателни постановления за санкции.

От КЗП съобщиха още, че Комисията периодично анализира клаузите в потребителските договори и общите условия на всички икономически оператори – финансови /банкови и небанкови/ институции, туроператори, застрахователи, пощенски оператори, телекомуникационни компании и др. Дейността на КЗП има реално постигнати резултати, като например намаляване размера на дължимите неустойки за предсрочно прекратяване на договори с телекомуникационни компании.