„Не искам да влизам в ролята на врачка, но се очертава решение, което не е в наша полза”, заяви Трайчо Трайков за позиционирането на новия завод на „Фолксваген” .
Компанията избира къде да изгради новия си завод между Турция и България, но според публикации в германската преса югоизточната ни съседка ще бъде предпочетена.
Ако бъде взето неблагоприятно за страната ни решение, трябва да се направи анализ на всички стъпки, които са били предприети от участниците в процеса от наша страна, защото „институционалната памет се губи”, заяви Трайков.
Бившият икономически министър отбеляза, че по време на преговорите с „Фолксваген” в опита им да бъдат привлечени се наблюдават и положителни процеси като взаимодействието между общинската и държавната администрация, което досега е било „невиждано”.
Не могат да се пренебрегват обаче и дългогодишните неудачни политики, които са довели до това състояние на образователната система, която не произвежда качествени кадри за бизнеса или липсата на инфраструктура по т. нар. „Северен коридор” от Кулата към Хамбург, смята Трайков пред БТВ.
Общата среда в една държава също е важна, но гиганти като „Фолксваген” могат да се договорят с всяко правителство, докато малките компании са по-уязвими от корупционни практики, смята икономистът.
„Допълнителните бонбончета ” от страните кандидати също са от значение, отбеляза Трайков по повод информациите, че Турция ще поръча коли на „Фолксваген” за своята администрация.
„Когато бях министър, исках да се въведат общи преференции за компании, които избират да правят производството си в ЕС”, разкри икономистът, според когото трябва да има такива стимули.
Спешни реформи трябва да има и в енергийния сектор, смята Трайков, който коментира и недоволството на бизнеса от НЕК.
Количествата ток, който се търгуват на енергийната борса у нас, са малки има само трима държавни играчи и това води до прекалено високи цени за бизнеса, отбеляза Трайков.
Обединението със съседни пазари е една от мерките, които ще подобрят положението на енергийната борса.