Американският технологичен концерн Facebook Inc. заяви, че вярва, че информация за 87 милиона от потребителите му може да е била неправилно споделена с фирма за анализи, обвързана с кампанията на президента Доналд Тръмп през 2016 г. Броят на потенциално засегнатите е значително по-висок от този, за който беше съобщено досега, пише Wall Street Journal, цитиран от investor.bg.
Оповестяването на новата информация се случва на фона на засилените усилия на компанията да поправи доверието на регулаторите и обществеността в резултат на няколко противоречиви събития, свързани с изборите. По-рано в сряда американските депутати обявиха, че основателят на Facebook и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг се е съгласил да даде показания в Капитолия за начините, по които компанията обработва данни, свързани с нейните 1,4 милиарда ежедневно активни потребители.
Facebook е подложена на тежка критика, след като по-рано тази година бе разкрито, че аналитичната компания Cambridge Analytica е получила от социалната мрежа потребителска информация за десетки милиони потребители. Социално-медийният гигант също така е изправен пред въпроси относно разпространението на "фалшиви новини" и намесата на руски оперативни служители по време на изборната надпревара.
Facebook разкри новата цифра – значително над досега известните 50 млн. пострадали потребители, в изявление, излагащо и актуализация за начина, по който работи услугата ма Facebook – ход, целящ по-добра защита на поверителността на потребителите и увеличаване на контрола върху споделянето на тяхната лична информация.
Компанията заяви, че скоро ще позволи на потребителите да видят дали данните им може да са били споделени с Cambridge Analytica. Facebook, който има 184 милиона потребители в САЩ и Канада, добави, че повечето засегнати потребители са в САЩ.
Зукърбърг следва да се яви на 11 април пред парламентарната комисия по енергетика и търговия, която съблюдава много от въпросите, свързани с политиката в областта на телекомуникациите и интернет. Изслушването ще се съсредоточи върху "използването и защитата на потребителските данни от компанията", се казва в изявлението на органа, но депутатите могат също така да зададат и други въпроси.
Говорител на Facebook потвърди, че изпълнителният директор на компанията ще се появи на изслушването и обясни, че продължават преговорите относно други потенциални изслушвания. Две комисии към Сената също се интересуват от показанията на Зукърбърг.
Очаква се изслушването пред депутатите да вкара Зукърбърг в непредсказуем спектакъл, който той до голяма степен избягваше досега. Неговите публични изяви, по време на общински събирания или по време на обиколката му из Америка през миналата година, често са предварително строго оркестрирани. Наскоро Зукърбърг отказа да се яви пред парламентарна комисия на Обединеното кралство, която търси доказателства за това как дружествата придобиват потребителски данни от Facebook, като вместо това избра да изпрати свой заместник.
Първото публично свидетелство на Зукърбърг пред Конгреса бележи ключов момент за 14-годишната компания в момент на нарастващо напрежение между нея и регулаторите и законодателите.
Серия от разкрития през изминалата година се отрази негативно на доверието на потребителите към продуктите на Facebook. На 16 март социалната мрежа потвърди, че Cambridge Analytica е получила неправомерно потребителски данни. Шест месеца преди това Facebook разкри, че е била експлоатирана от подкрепяни от Русия пропагандисти в опит да се засилят раздорите в американското общество.
Социалната мрежа предприе редица стъпки за справяне с критиките от страна на своите потребители, регулаторите и законодателите. Във вторник Facebook обяви, че е идентифицирала и премахнала нова партида от 135 акаунта на своя сайт, свързани с тролската руска Агенция за изследване на интернет (АИИ).
За да се справи със загрижеността за поверителността, социалната мрежа предоставя по-подробни данни за това как събира и обработва огромни количества информация за потребителите, предлагайки в сряда промени в Общите условия и политиката за данни. Документите отбелязват първото основно обновяване на компанията на общите условия за личните данни от 2015 г. насам.
Предложените правила не изискват от потребителите да дадат нови разрешения или да променят предпочитанията, които са настроили вече, но вместо това да предоставят повече информация за това как функционира социалната мрежа. Документите описват как Facebook използва данните за персонализиране на публикациите и рекламите, които потребителите виждат, и обстоятелствата, при които споделя данни с други компании. Преразгледаните условия също така напомнят на потребителите, че Facebook споделя информация със своите дъщерни компании Instagram, WhatsApp и Oculus.
Обновяването на правилата се основава на съобщение на Facebook, направено в края на март, че ще улесни потребителите в преглеждането и промяната на някои от техните данни, които социалната мрежа проследява.
„Става въпрос за информиране за това как използваме данните на хората и за това как хората могат да ги контролират по-ясно", каза в интервю за WSJ Роб Шърман, заместник-главен директор по неприкосновеността на личните данни във Facebook. Той заяви, че Facebook работи над предложените политики от месеци и ще търси публични коментари, преди да ги приложи.
Начинът, по който Facebook формулира своите условия за ползване пред своите потребители, е важен, защото Facebook вече е на мушката на Федералната търговска комисия. През 2011 г. агенцията заяви, че Facebook е измамила потребителите, като им е казала, че биха могли да запазят информацията си във Facebook поверителна, но след това е позволила тя да бъде оповестена публично. Последващо споразумение между Федералната търговска комисия и Facebook изискваше от компанията да даде предизвестие на потребителите, преди да споделя информацията си отвъд настройките им. Федералната търговска комисия понастоящем проучва Facebook във връзка с това как Cambridge Analytica е използвала данните от Facebook.
Сега Шърман казва, че защитата на личната неприкосновеност е от решаващо значение за компанията, но не коментира отношенията на Facebook с Федералната търговска комисия. „Една от идеите, залегнали в решението на Федералната търговска комисия, е, че трябва да сме ясни пред хората как използваме тяхната информация и да им дадем смислен избор", каза Шърман. „И това се опитваме да направим с тази актуализация“.