От 1 януари 2025 година България вече е част от Шенгенското пространство и отвори сухопътните си граници с другите страни членки (Гърция и Румъния), което трябва да доведе до значителни промени за бизнеса, гражданите и икономиката на страната.

Отпадането на граничния контрол с Румъния и Гърция ще премахне дългите чакания на границите. Това ще доведе до ускоряване на транспорта и логистиката, както и до намаляване на административните процедури и документалните проверки, което ще спести време и разходи за фирмите превозвачи.

Надеждата сред българите е, че с по-бързите доставки и оптимизацията на транспортните разходи, цените на вносните стоки ще спаднат, особено за продукти, които изискват чести доставки, като храни, лекарства и други бързооборотни стоки. За бизнеса, от своя страна, ще стане по-лесно да разширява търговията си в рамките на ЕС, благодарение на безпрепятствените доставки и сътрудничество с компании от Шенгенското пространство.

От своя страна производителите и доставчиците ще могат да планират и управляват по-гъвкаво своите доставки и да оптимизират складовите си наличности, заради по-бързото и лесно предвижване на стоките.

За да разберем от първо лице какви точно ще се промените при падането на границите за транспортния сектор се обърнахме към Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

- Г-н Арабаджиев какви са първите Ви впечатления от влизането на България в Шенген?

- Това, което се наблюдава на база първата седмица от приемането ни в Шенген е, че преминаването на тежкотоварните автомобили през границата ни с Румъния и Гърция е безпрепятствено. Няма спиране на трафика, единствено за да се заплати таксата за преминаването на двата моста на границата с Румъния. Автомобилите също преминават спокойно и трафикът е непрекъсваем, което за нас е ключово. Извършват се определени проверки в 30-километровата зона, но това е временно и не спира трафика, което е и най-важното.

Трябва да отбележим, че до момента все още не всички производители и износители са започнали работа и трафикът все още не е толкова засилен, какъвто е през другите месеци на годината. Очакваме след 10-ти януари вече всички да започнат работа и тогава вече ще видим какво ще бъде действителното състоянието на трафика при преминаване на границите, но не очакваме да има проблеми. Единствено на Дунав мост – Русе се възобновява ремонтът и може би само там ще има някакво леко забавяне, но предвид факта, че няма да има проверки, то не очакваме да е голямо.

- Какво време ще се спести за търговците от свободното преминаване на стоки през границите на алинса?

- В началото на годината направихме един доклад, Икономическият институт на БАН също изготви подробен доклад за Шенген. До момента средното чакане на Дунав мост на Видин беше от порядъка на 15-16 часа, а на Румънско-Унгарската граница – около 5-6 часа. Сега очакваме, след като България и Румъния вече са приети в Шенген, ако преди се е чакало около 20 часа общо, сега тези 20 часа трябва да бъдат минимизирани до максимум 1 час, което съответно ще доведе и до по-добра конкурентоспособност на българските износители, защото нашите родни стоки, които се изнасят ще достигат по-бързо до западноевропейските пазари.

- А тази конкуренция ще намали ли цените за самия превоз?

- Първо трябва да отбележим, че 2024 година беше изключително тежка за цяла Европа. Има икономики като Германия и Франция, които са в тежко състояние и на този етап не се наемам да отговоря дали ще има понижаване на цените за превоза, тъй като цената на транспорта се формира посредством комплекс от фактори – като се започне от цените на горивата, пътните такси и други.

- Гърция вече вдигна цените на тол таксите от 1-ви януари, очаква ли се увеличение и в България?

На този етап не, не е дискутирано, а и на фона на лошата инфраструктура, която имаме, да се вдигат пътните такси за момента не е обосновано, според нас.

- Какво ще спечелят родните превозвачи от влизането ни в Шенген?

На първо място облекчението е огромно и за нас и нашите шофьори, защото новината за влизането ни в Шенген я чакаме години наред. Като се има предвид, че до сега и в пек и мраз, на шофьорите им се налагаше да престояват в кабините с часове, това нещо вече няма да го има, което е и най-големият плюс. От там нататък, да се надяваме, че следващите месеци ще има положителни промени и по инфраструктурата – например пътят Мездра-Ботевград трябва да бъде пуснат, защото в момента всички наши превозвачи, примерно ако тръгват от София за Видин, трябва да минат през Плевен, което увеличава с около 200 лева курса София-Видин и обратно за гориво, отделно 100 лева за пътни такси, което съответно влияе и върху цената на целия превоз. Обещанията от пътната агенция са, че съвсем скоро ще има положително развитие и в тази насока.

- А ще има ли минуси от присъединяването на България в Шенген?

Не, не бих казал. Това е толкова дълго чакана новина и сега ни остава единствено да и се порадваме.