Наближава 16 август – денят, в който тежкотоварния транспорт трябва да премине към новия модел тол таксуване за експлоатация на пътна мрежа в България на база изминато разстояние. Това предполага, че всички подробности около функционирането на системата на практика са изчистени и ясни за превозвачите, които ще трябва да ги инкорпорират в дейността си само след 4 месеца.
Такова твърдение обаче се оказва неправдоподобно, като дори все още тарифите и обхвата на новата тол система са в процес на оформяна и тепърва се очаква да бъде публикуван документ с параметрите, който трябва да премине обществено обсъждане.
На експертно ниво с представители на транспортния бранш у нас вече са проведени редица срещи, а наскоро пред тях е са били представени и ориентировъчните ставки за такси и обхват на пътищата, които вероятно ще залегнат в крайната нормативна база за тол.
Очертава се 82% от пътищата в България да влязат в тол системата, а цените за изминат километър да варират между 47 до 95 стотинки.
Как ще бъде засегнат бизнесът, икономиката и гражданите в България? Какви са конкретно предлаганите параметри и приемливи ли са те за бранша? Ще има ли достатъчно време за внедряване на тол системата – на тези и други въпроси TrafficNews.bg потърси отговор собственик на една от големите транспортни компании у нас ПИМК Илиян Филипов.
- Наближава срокът, в който вместо винетна такса ППС-тата над 3,5 тона, ще трябва да заплащат т.н. тол такса за изминато разстояние. Финализирани ли са всички подробности по функционирането и интегрирането на тол системата?
- По никакъв начин на 16 август тол системата не може да започне да работи, тъй като се нарушава 6-месечния тестов период, който не е стартирал дори. Ще започне едно авансово таксуване, което е абсолютно недопустимо. Към момента няма нито официално публикувани данни за мащаба и таксите, нито самата тол система е готова, за да таксува по какъвто и да е начин превозните средства. Това е най-притеснителното. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, преди да започне реалното таксуване по тол системата. Идеята на този срок е да не се повтаря именно сценарият с електронните винетки, при които има изобилие от проблеми. В момента при новите проверяващи коли спират камион с действаща месечна винетка, купени преди 48 часа. Контролиращият орган казва – няма винетка, ние изпращаме незабавно документите и те казват „А, да…“ и от деня на спиране за контрол задействат новата винетка. Кой гарантира, че тази винетка не е прибрана в на някой джоба? Когато има контрол се пуска, а когато няма – заминават парите от нея в нечий джоб… Кой го гарантира? Винетната система, както и тол системата, няма никаква връзка с НАП и Митници, контролът преди се осъществяваше с поглеждане от митническия служител на стъклото на транзитиращото превозно средство, а сега кой и как осъществява контрола? 50-те екипа на територията на цялата страна, те ли ще контролират турския трафик? Масово ще се минава транзитен трафик, без да се плаща тол система в България, докато не се свърже тол системата на АПИ с митниците, а дори няма такава предвидена връзка. И в крайна сметка, вместо да събираме такси за пътища от транзитния трафик, ние ще взимаме от българския потребител, защото той е най-богат? Тол системата изобщо не е готова, не е изградена.
- На експертно ниво обсъждани ли са условни параметри по отношение на това за кои пътища ще важи новата система и какви ще бъдат ставките за таксуване?
- В началото на месеца на среща в АПИ с представители от бранша пред нас бяха представени данни, че в обхвата на тол системата ще попаднат магистрали и пътища от 1-ви, 2-ри и 3-ти клас. Това на практика значи, че искат 82% от пътната мрежа в България да бъде засегната, а това е страшно. Представеното искане означава безпрецедентен обхват, тъй като в Европейския съюз тол таксите важат максимум за магистрали и 1-ви клас пътища, като в повечето страни се изчерпват само до аутобаните. Малко са държавите, в които се таксуват и 1-ви клас пътища, обикновено когато това са международни трасета и няма магистрали. За да дадем конкретен пример, нека погледнем към Германия, където тол таксуването е най-разпространено. Включените в тол системата трасета са общо 7% от цялата пътна мрежа в страната. Как можем да сравним Германия със 7%, а в България 82%?
- Има ли яснота как ще се отчита пробега и какви ще бъдат тарифите?
- По отношение на устройствата за пробег, които ще се поставят в камионите, все още нямаме информация. Знаем моделите в ЕС, но за България все още не е определен точен вид и модел. Това, което ни беше представено на същата среща, е следната тарифа – от 95 стотинки на километър за камион до категория Евро 3, до 47,2 ст. за най-високата екологична норма Евро 6. Евро 5 ще се таксува на 68 ст., като това е втората по размер тол такса в Европейския съюз, като Австрия е първа, като само в Швейцария, която не е в ЕС, тол таксата е по-скъпа.
- Има ли прогноза как ще се отрази финансово тол-ът на транспортните фирми, както и на цялата икономика на страната?
- Според изнесените данни на държавно ниво се очаква в хазната да влязат около 1 милиард и 300 хиляди лева, ала по наши изчисления, ако таксите са предварително обявените и се заплащат, то приходите на държавата ще бъде между 4-5 млрд. лева. Тази сума обаче ще бъде платена от всеки български потребител, тъй като ние трябва да начислим на клиента тол таксата, който ни е наел, тъй като това е допълнителен разход. Тоест, транспортната услуга ще поскъпне, а клиентите ни разбира се ще калкулират тези тол такси в цената на стоките си. Тоест тол таксата ще я плаща българския потребител. За референция, в момента един камион средно се движи за 50 ст/км за гориво, в които около 21-22 стотинки са акциз, т.е. отново държавен данък. Преди няколко години Симеон Дянков обясни, че именно този акциз ще отива за пътищата и затова поетапно той беше увеличаван, за да бъде изравнен с европейските нива. Къде обаче отива сега акцизът? Ясно не за пътища, т.е. отива незнайно къде. И така решиха тол система, ала може ли 65 ст/км да бъде тол таксата, а 50 ст/км горово, от което почти половината отново отива в държавната хазна?
- Какви са реакциите на транспортния бранш?
- Абсолютно всички от бранша в цялата страна са готови за протестни действия. Ежедневно получавам обаждания от превозвачи, а и от други браншове – всички са категорични, че няма да приемат тази тол система в този мащаб процентно пътища в България, както и на такива цени. Това е убийство за българския потребител. Може ли най-бедната страна в Европейския съюз да плаща втората по големина тол такса в ЕС и да има 82% покритие на пътищата, предвид че максималното в ЕС е 7% в Германия?! Целият транспортен бранш в България – вътрешни превози, международни превози, пътнически автобуси, абсолютно всички, дори КРИБ, Българско-търговска промишлена палата, други организации и синдикати са обединени с нас и да изпратили подкрепящи становища, тъй като с такава тол система българският производител става неконкурентен на европейския пазар. Ние няма да имаме конкурентна цена и икономиката ще забоксува. За момента няма по никакъв начин да позволим авансово събиране на тол такси, преди системата да е тествана, и да сме сигурни, че ще плаща всеки. Дано събудим целия български народ да се обедини, защото това е поредната измама и кражба от него... и той ще плати.