Плановете на Volkswagen да изгради новия си завод в Турция са посрещнати с жестока критика в Европейския парламент от всички страни и политически групи. Депутати от Европейската народна партия (ЕНП), Зелените и либералите заявиха в писмо до Европейската комисия, съобщено от вестниците на Funke-Mediengruppe, че Турция си създава конкурентно предимство пред държавите членки на ЕС заради митническия съюз и високите държавни помощи.
Седемте парламентаристи обявиха още, че са започнали разследване в Съвместния съвет за асоцииране на ЕС и Турция. Зеленият евродепутат Виола фон Крамон-Таубадел, един от подписалите се в писмото, също апелира пред борда на VW да спре проекта.
Volkswagen потвърди в края на миналата седмица, че преговорите за инвестицията в край турския град Измир са близо до финал. Според редица немски издание Надзорният съвет на VW вече е взел окончателно решение за мястото за новия си завод за автомобилостроене на Passat и Skoda Superb. По неофициална данни плануваната инвестиция е около един милиард евро.
България беше една от финалистите, но беше ограничена от регламентите на ЕС по отношение на възможностите за субсидия, пише немското издание.
Няколко депутати и политици посочиха, позовавайки се на вътрешна информация, че турските власти са предложили държавна помощ от 400 милиона евро и гаранция от 40 000 автомобила годишно, за да убедят VW в инвестицията в Турция. В споразумението за митническия съюз Турция ангажирала ли се е да спазва правилата на ЕС за държавна помощ, отправиха запитване евродепутатите до Европейската комисия.
Инвестиционните планове на VW също са хулени и противоречиви заради сериозните проблеми на Турция по отношение на опазване на Хартата по правата на човека.
"С избора си на локация Фолксваген засилва "автократичния режим на Ердоган" и изпраща в същото време "опустошителен сигнал" до конкурентната България", пишат немските издание, цитирайки евродепутатите.
Политическият натиск вече бележи резултати. Днес стана ясно, че "Фолксваген" за пореден път са отложили гласуването на решението за изграждане на нов завод в Турция. Точката е отпаднала от дневния ред за пети път. Надзорния съвет не допуска до гласуване подобен инвестиционен план и иска още детайлно анализиране на възможностите.