Ирландската нискотарифна авиолиния Райънеър, чийто персонал в Европа стачкува, не иска да плаща обезщетения на хилядите изоставени по летищата пътници. Компанията се позовава на клауза от европейски регламент, която я освобождава от това задължение в извънредни обстоятелства. В свое решение обаче Съдът на ЕС постановява, че стачките не са такова обстоятелство и авиокомпаниите са длъжни да обезщетяват засегнатите от тях пътници, пише clubz.bg.
Райънеър, която е най-голямата в света в категорията си, отмени 396 полета с над 70 000 пътници днес, в разгара на ваканционния сезон, заради стачка на пилотите й за по-високи заплати. Двадесет и четири-часовата стачка засяга Ирландия, Германия, Швеция, Белгия и Холандия. Регламент №261 на ЕС от 2004 година предвижда, че авиокомпаниите дължат обезщетение на пътниците в отменени полети, "освен ако анулацията се дължи на изключителни обстоятелства, които не биха били избегнати, дори ако всички разумни мерки биха били взети".
На 17 април тази година обаче Съдът на ЕС, разглеждайки дело за стачка в германската авиолиния TUIfly, реши, че тя не е "извънредно обстоятелство". В този случай стачката беше спонтанна и породена от план на ръководството на компанията за преструктуриране. Съдиите посочиха, че реакцията на засегнатия персонал в такъв случай е предвидима. Не е ясно какво би било решението им в случая на Райънеър.
При всички случаи, по цитирания регламент, авиолиниите дължат на пътниците от отменени полети да им предложат алтернативен ден за пътуване или маршрут, или да им върнат парите за билета и да им предоставят грижи като закуски и напитки и настаняване в хотел, ако това е необходимо . Обезщетението е отделно плащане, чийто размер може да бъде от €250 до €600 в зависимост от дължината не неосъществения полет.
През септември 2017 г. Райъеър беше принудена да плати обезщетения на 400 000 пътници с резервации, след като отмени 18 000 предварително планирани полета до 34 европейски дестинации за времето от ноември и март 2018 г.