Иновативен модел на обучение дава блестящи резултати в най-голямата компания за превози в Източна Европа – ПИМК. От четири години в пловдивската компания разработват система на вътрешнофирмено обучение, което вече е известено в бранша като „Харвард за шофьорите”.
Основната цел на обучението е да се добият знания и умения за професионални шофьори, които имат малък или никакъв стаж зад волана на камиони. Погледнато отстрани, курсът, през който минават новопостъпилите шофьори може да се сравни с редица колежи и е пример за повишаване на квалификацията.
Всеки един курсист минава едномесечно обучение по стриктни правила, като е намерен баланс между теорията и практиката. След неговото завършване, шофьорите вече са по-умели зад волана и могат да реагират адекватно при всяка по-екстремна ситуация, която ги очаква по пътищата в България и чужбина.
„Програмата стартира преди четири години. Основната ни цел бе шофьорите, които започват при нас работа, да бъдат сигурни зад волана. През курса минават всички наши бъдещи шофьори, които имат категория C+E, но нямат достатъчен опит, за да го работят. Причините за тази инициатива са много. От една страна един нов служител получава камион за 200 000 евро, а товарите в него понякога достигат до 1 милион евро. Това е огромна отговорност, а хора без необходимия стаж, често се чувстваха несигурни по време на курсовете. От друга страна с това обучение те са наясно с цялата структура на фирмата и как се действа в различните ситуации”, обясни Калина Кискинова, която е участвала в полагането на основните на обучението в пловдивската компания.
Курсът протича по следния начин. На определен интервал от време – на всеки месец или три, стартира обучението. Големината на групите е различна, според желаещите да започнат работа в ПИМК.
Програмата през следващия месец е изцяло запълнена. Всеки ден се редува теория с практика: първо курсистите са на лекции в дадената област, а след това виждат и как практически се случват нещата. Лектори и обучаващи са най-добрите служители във фирмата, имащи дългогодишен опит. През целия месец всичко на обучаващите е осигурено безплатно – храна и хотел.
След края на обучението, те минават изпит, който ако вземат, подписват трудов договор с компанията и получат сертификат за преминат курс. Оказва се, че този курс е високоценен в бранша и понякога е по-полезен от редица дипломи за висше образование.
До момента през курса са минали 175 души, като 150 от тях работят успешно в компанията.
„Това е част нашата социална програма. Курсът е напълно безплатен. По този начин ние обучаваме хора, които имат необходимата категория, но поради малкия им или никакъв стаж, не смеят да подадат документи за работа. Системата на обучение я актуализираме, за да бъдем подготвени с всички предизвикателства, пред които може да се изправи един международен шофьор. На практика в обучението е събран дългогодишния опит на нашите най-добри служители, който се предоставя безплатно на бъдещите ни шофьори.
Те получават и Наръчник на шофьора, в който са записани всички основни правила за шофиране и реакция при различни ситуации”, каза Христо Христов основен преподавател на бъдещите шофьори в ПИМК.
Заплатите в ПИМК старират от 1800 евро. Въпреки предразсъдъците в българското общество, шофьор на товарен транспорт международни превози е една професия, която е изключително висококвалифицирана и тежка. С различните си кампании от фирмата иска не само да се задоволи всички потребностите на служителите си , но и да подобри както социалния им статус, така и имиджа в общесвтото им.
Неслучайно и компанията започна друга голяма инициатива от социалната си програма – достъпни жилища за своите служители. Строежът на сградата вече е започнал в пловдивския район „Северен”, като в 9-етажния блок ще има 70 апартамента. Всички те ще бъдат за служители на ПИМК. Те ще ползват преференциални условия, както при закупуването на жилищата, така и ако искат да ги вземат под наем.
Повече за програмата за жилищата на ПИМК може да прочетете ТУК
Още от категорията
Цената на "Беркут" падна до най-ниската си стойност от 6 години насам, ще се намери ли купувач?