Потенциалът на Пловдив, а и целия Южен Централен район (ЮЦР), с наличната си леглова база към момента е в състояние да приеме значителен брой туристи - почти шест милиона на годишна база, убеден е инж. Владимир Зайков – управител на „Консорциум Летище Пловдив”, един от кандидатите в концесията на летището. Той смята, че на територията на района може да се развие богато портфолио от разнообразие от туристически услуги. Летището е ключов фактор за развитието на потенциала на ЮЦР. Освен това добрата работа на летище Пловдив ще доведе и до значително по-благоприятни условия за привличане на още инвеститори в Тракия Икономическа Зона (ТИЗ).
В пъти над 35 милиона евро инвестиции, разкриване на десетки работни мести, изграждането на няколко карго терминала, ежедневни пътнически полети до цяла Европа. Това са само част от инвестиционните намерения на пловдивския консорциум, който предлага да оперира дейността на Летище Пловдив. В обединението участват компании и сдружения, които в последното десетилетие са основен двигател на икономическия растеж на Пловдив и региона. Едва ли Тракия икономическа зона и ПИМК имат нужда от представяне. През годините те са привлекли над 1.5 млрд. инвестиции, разкрили са хиляди работни места и са синоним на прогрес.
Една от основните оси в програмата на летището е развитието на пътническите полети. Амбициозният план на консорциума е до 1 година да стартират поне 7 редовни авиолинии, а през втората година те да достигнат поне 20. Това включва най-атрактивните дестинации в Европа. Според разчетите на обединението потенциалът на летищния (пловдивския) регион е огромен и при добро управление летището ще предостави бърз и лесен достъп на възможно най-много хора, желаещи да го посетят.
Повече за намеренията на „Консорциум Летище Пловдив” разкрива управителят му инж. Зайков.
- Г-н Зайков, какво е състоянието на летището в момента и какви са намеренията Ви за развитие на пътническите превози, ако спечелите концесията?
- Летище Пловдив е регионално летище, предназначено да обслужва географски пазар, с население от над 2 милиона души, който по принцип е разположен в радиус от около 100 километра, или около 60 минути път с лека кола, автобус или влак. Изключително добро местоположение, особено от гледна точка на наличните природни, културно-исторически забележителности и спа курортни центрове.
Един от основните акценти в програмата на Консорциум Летище Пловдив е именно развитие на пътническите превози. Капацитетът на летището в момента позволява пътникопоток от 1 милион души на година. За съжаление, в последните години през аеропорта минават едва около 100 000 пътници.
Важно да се знае, че Летище Пловдив е част от регионалната мрежа на Европейския съюз. Обикновено подобни летища се развиват в самия ЕС чрез вътрешни полети, при строго регламентирани правила. На територията на ЕС има 400 летища, по-голямата част от които работят отлично. Нашата цел е да превърнем пловдивския аеропорт в едно модерно летище, на което има постоянен пътникопоток.
- Как може да се случи това? През годините се наслушахме на всякакви обещания за редовни линии, стотици хиляди туристи… но тези неща така и не се случиха.
- Пак според добрите практики в ЕС, основен двигател на тези летища са полетите на нискотарифните компании. Няма как да докараме тук “Луфтханза” например, тъй като големите превозвачи работят през правителствени спогодби и използват най-вече летища от основната мрежа.
За да работи пълноценно едно регионално летище, то трябва да привлече превозвачи. В Европа има около 20 нискотарифни авиокомпании, които работят на определено летище, когато им бъдат предоставени стимули по летищните такси.
Накратко казано, за да не се наруши законодателството, касаещо лоялната конкуренция, трябва да се изгради система от стимули, която да бъде предоставена на всички. С други думи - условията да са валидни и еднакви за всички. Ако това условие не бъде спазено, следват сериозни санкции.
Самите стимули се изразяват в действия, с които се намаляват разходите за авиокомпаниите, което води до по-ниски цени на билетите, а от там и до повече пътници
- Как се случва това нещо и има ли успешен бизнес модел за него?
- Има модел, който се използва на почти всички регионални летища в Европа и се е доказал като много добра практика. Най-общо казано моделът се изразява в предлагане на стимули за авиокомпаниите и рекламиране възможностите на региона, на специализиран рекламен пазар. Така се осигурява достъпност до региона и той става видим за потенциални посетители, които пък стават пътници на авиокомпаниите. Колко от живеещите на територията на този пазар, т.е. на ЕС, ще решат да станат посетители на ЮЦР, зависи от това какво и как ще им предложим ние като продукт. А ние имаме много какво да предложим.
- Каква роля може да има летището за привличането на туристи?
- Както вече споменах, най-важно е да се направи така, че регионът да бъде видим за пазара. Пазарът е огромен, освен това е и богат, но в момента по никакъв начин не се възползваме от това, въпреки че сме част от него. Чрез осигуряване на достъпност и популяризиране възможностите на региона летището участва активно в дейностите за привличане на туристи. На този принцип работят регионалните летища в Европа.
В офертата ни за концесията ние сме разработили модела детайлно, с пълното съзнание, че това е ноу-хау, което предоставяме в интерес на по-доброто бъдеще.
- Какви средства е готов да вложи консорциумът в реклама?
- В офертата ни за концесията на Летище Пловдив сме предвидили достатъчно средства за реклама и маркетингова подкрепа. Средствата са планирани за всяка година от концесионния срок. Това е маркетингова подкрепа за целия регион, не само за летището. Много хора смятат, че се плащат големи суми на авиокомпаниите, за да летят дотук. Това не е така. Плаща се на маркетингова компания, която поема ангажимент да осигури определен брой туристи, по конкретни дестинации.
Реалистично е на Летище Пловдив да има минимум 24 дестинации с тези пари, които се определят за маркетинг. Ако всяка дестинация има по 2 линии в седмицата, това прави над 1 милион пътници годишно.
Този модел работи не само в Европейския съюз. Държави извън ЕС взеха този опит, без да са задължени, и има огромен ефект. Ето например едно летище Ниш в Сърбия. Преди година нямаше и един пътник, тази година се очакват 300 000 пътници, а догодина - 500 000 от 15 линии.
Крайова в Румъния е друг пресен пример за регионалните летища в ЕС. За една година те си осигуриха 16 дестинации.
- Ако нещата потръгнат, както ги планувате, и капацитетът на терминала достигне 1 милион пътници, какво предвиждате?
- Това не е проблем. В утвърдения към момента Генерален план на летището, при достигане максималния капацитет на съществуващия терминал, е предвидено изграждането на втори. Това може да стане много бързо. С два терминала могат да се обслужват над 3 милиона пътници годишно!
- През 2019 година Пловдив е Европейска столица на културата, очаква се голям интерес от туристи. Кога реално могат да стартират новите линии, ако спечелите концесията?
- Зависи от това кога ще приключи процедурата за отдаване на концесия на летището. Особено, след като в момента е временно спряна заради обжалване от страна на отпаднал кандидат. През първата година от управлението на летището е задължително да се изгради първи модул на склад за гориво-смазочни материали с обем от 1200 кубически метра, както и да се разшири паркингът пред пътническия терминал. Още през първата година предвиждаме около 200 000 пътници и минимум седем дестинации. Втората и трета година дестинациите ще станат около 20, т.е. обслужените пътници могат да достигнат почти милион.
Още по темата:
Местни икономически гиганти превръщат Летище Пловдив в едно от най-модерните в Европа
Ще подарим ли Летище Пловдив на китайци, или защо не сме научили уроците на Прехода