Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3,8 милиарда лева в България. Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия /СМТ/ с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, МЕТРО, T-Market и Deichmann, които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 година са били наети около 5500 нови служители.
Участниците в анкетата работят с над 1000 български производители, от които няколко десетки изнасят успешно на външни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Според данните от анкетата тези седем вериги само за 2017 година са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 000 лева на Българска хранителна банка и БЧК.
Инвестициите
Участниците в анкетата са инвестирали над 3 820 000 000 лева за развитието на веригите си в България. Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността им е свързана цяла екосистема от компании. Това са строителни фирми; техни подизпълнители, специализирани в изграждането на ОВК, охранителни, ВиК, електрически и много други системи; фирми за поддръжка и охрана и така нататък.
Инвестициите са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. Така, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най много филиали е Billa със 115 обекта. На второ място е Lidl с 92 магазина. Следват dm – 72 филиала, T-Market – 65, Кауфланд – 56, Deichmann – 22 магазина и МЕТРО с 13 обекта.
Разширяването на филиалните мрежи на големите търговски вериги доведе и до подобряване на средата за живот. Обичайна практика е в близост до магазините да се изграждат детски площадки, зарядни станции за електромобили и дори паркове. Освен това наличието на големи денонощно осветени магазини допринася и за повишаване на сигурността в районите на магазините на големите търговски вериги.
Трудов пазар
Развитието на сектора на модерната търговия донесе огромни позитиви и за трудовия пазар в България. Само седемте вериги, участвали в анкетата са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката на страната. Освен това те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите. Търговските вериги допринасят за развитието на пазара на труда и понижаването на безработицата и чрез създаването на работни места в компаниите от екосистемата, обслужваща техния бизнес като фирми за почистване, охрана и поддръжка.
Големите търговски вериги са предпочитан работодател и заради възможностите за кариерно развитие в международни компании. Могат да бъдат посочени десетки примери за българи, които са започнали кариерата си в страната и в момента успешно се реализират в клонове на веригите в чужбина. Има и десетки случаи, при които българи са стартирали кариерата си в Kaufland, Billa, Lidl, Metro сили dm в Австрия или Германия и са се завърнали на мениджърски позиции в България, с което са внесли добрите международни практики на компаниите-майки у нас.
Важна част от тези добри практики по отношение на развитието на персонала са постоянните обучения на служителите, които помагат за тяхното професионално и личностно израстване. Всяка година търговските вериги инвестират огромни средства в курсове и тренинги, от което печелят както хората, които работят в тях, така и клиентите, които получават компетентно обслужване и съвет. Добър пример за такава практика са специализираните обучения, които dm организира за своите служители и, които са основа за въвеждането на професията „дрогерист“ у нас. Те се провеждат в партньорство с Професионалната гимназия по екология и биотехнологии и са с продължителност една година, в рамките на която се изучават биология, технология на храненето, биохимия и така нататък. В резултат на това задълбочено обучение служителите на dm придобиват изключително задълбочена експертиза, която надхвърля компетенциите на продавач-консултанта.
Търговските вериги Billa, dm, Lidl и Kaufland допринасят за развитието на трудови пазар у нас и с подкрепата си за все още сравнително новата за България система за дуално обучение. Техни мениджъри често са лектори в часовете на специализираните паралелки за търговия и споделят опита си, който са придобили в силно конкурентен и непрекъснато развиващ се сектор. Освен това членовете на СМТ осигуряват и работни места за учениците от 11 и 12 клас на дуалните паралелки.
Партньорството с български производители
Друг много важен ефект от навлизането на модерната търговия е и подкрепата за развитието на българското производство. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.
Допълнително, членовете на СМТ провеждат и редица инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските производители - инвестиранe в развитието на българското земеделие, налагане на пазара на традиционни български храни, изкупуване на продукция директно от фермери в регионите, в които има магазини.
Към края на 2017 година 26 български компании успешно реализират продукцията си във филиали на търговските вериги в чужбина.
Развитието на обществото
Само през 2017 година участниците в анкетата са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти. Общо през 2017 година седем от членовете на СМТ са реализирали 80 социални проекта. Допълнително тези компании са дарили и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като БХБ и БЧК, с което са помогнали на хиляди крайно нуждаещи се българи.
Във връзка с резултатите от анкетата Йордан Матеев, изпълнителен директор на СМТ, заяви: „Всеки месец през магазините на само шест от членовете на нашето сдружение минават почти 14, 5 милиона души, което говори за доверието на българските потребители. С навлизането си у нас компаниите от модерната търговия създадоха един нов модел на пазаруване, който е изцяло в полза на клиента. Удобството, богатия асортимент и най-вече доброто качество, предоставено на достъпна цена са само част от критериите, които карат хората да избират веригите.“