
Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3,8 милиарда лева в България. Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия /СМТ/ с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, МЕТРО, T-Market и Deichmann, които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 година са били наети около 5500 нови служители.
Участниците в анкетата работят с над 1000 български производители, от които няколко десетки изнасят успешно на външни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Според данните от анкетата тези седем вериги само за 2017 година са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 000 лева на Българска хранителна банка и БЧК.
Инвестициите
Участниците в анкетата са инвестирали над 3 820 000 000 лева за развитието на веригите си в България. Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността им е свързана цяла екосистема от компании. Това са строителни фирми; техни подизпълнители, специализирани в изграждането на ОВК, охранителни, ВиК, електрически и много други системи; фирми за поддръжка и охрана и така нататък.
Инвестициите са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. Така, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най много филиали е Billa със 115 обекта. На второ място е Lidl с 92 магазина. Следват dm – 72 филиала, T-Market – 65, Кауфланд – 56, Deichmann – 22 магазина и МЕТРО с 13 обекта.
Разширяването на филиалните мрежи на големите търговски вериги доведе и до подобряване на средата за живот. Обичайна практика е в близост до магазините да се изграждат детски площадки, зарядни станции за електромобили и дори паркове. Освен това наличието на големи денонощно осветени магазини допринася и за повишаване на сигурността в районите на магазините на големите търговски вериги.
Трудов пазар
Развитието на сектора на модерната търговия донесе огромни позитиви и за трудовия пазар в България. Само седемте вериги, участвали в анкетата са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката на страната. Освен това те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите. Търговските вериги допринасят за развитието на пазара на труда и понижаването на безработицата и чрез създаването на работни места в компаниите от екосистемата, обслужваща техния бизнес като фирми за почистване, охрана и поддръжка.
Големите търговски вериги са предпочитан работодател и заради възможностите за кариерно развитие в международни компании. Могат да бъдат посочени десетки примери за българи, които са започнали кариерата си в страната и в момента успешно се реализират в клонове на веригите в чужбина. Има и десетки случаи, при които българи са стартирали кариерата си в Kaufland, Billa, Lidl, Metro сили dm в Австрия или Германия и са се завърнали на мениджърски позиции в България, с което са внесли добрите международни практики на компаниите-майки у нас.
Важна част от тези добри практики по отношение на развитието на персонала са постоянните обучения на служителите, които помагат за тяхното професионално и личностно израстване. Всяка година търговските вериги инвестират огромни средства в курсове и тренинги, от което печелят както хората, които работят в тях, така и клиентите, които получават компетентно обслужване и съвет. Добър пример за такава практика са специализираните обучения, които dm организира за своите служители и, които са основа за въвеждането на професията „дрогерист“ у нас. Те се провеждат в партньорство с Професионалната гимназия по екология и биотехнологии и са с продължителност една година, в рамките на която се изучават биология, технология на храненето, биохимия и така нататък. В резултат на това задълбочено обучение служителите на dm придобиват изключително задълбочена експертиза, която надхвърля компетенциите на продавач-консултанта.
Търговските вериги Billa, dm, Lidl и Kaufland допринасят за развитието на трудови пазар у нас и с подкрепата си за все още сравнително новата за България система за дуално обучение. Техни мениджъри често са лектори в часовете на специализираните паралелки за търговия и споделят опита си, който са придобили в силно конкурентен и непрекъснато развиващ се сектор. Освен това членовете на СМТ осигуряват и работни места за учениците от 11 и 12 клас на дуалните паралелки.
Партньорството с български производители
Друг много важен ефект от навлизането на модерната търговия е и подкрепата за развитието на българското производство. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.
Допълнително, членовете на СМТ провеждат и редица инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските производители - инвестиранe в развитието на българското земеделие, налагане на пазара на традиционни български храни, изкупуване на продукция директно от фермери в регионите, в които има магазини.
Към края на 2017 година 26 български компании успешно реализират продукцията си във филиали на търговските вериги в чужбина.
Развитието на обществото
Само през 2017 година участниците в анкетата са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти. Общо през 2017 година седем от членовете на СМТ са реализирали 80 социални проекта. Допълнително тези компании са дарили и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като БХБ и БЧК, с което са помогнали на хиляди крайно нуждаещи се българи.
Във връзка с резултатите от анкетата Йордан Матеев, изпълнителен директор на СМТ, заяви: „Всеки месец през магазините на само шест от членовете на нашето сдружение минават почти 14, 5 милиона души, което говори за доверието на българските потребители. С навлизането си у нас компаниите от модерната търговия създадоха един нов модел на пазаруване, който е изцяло в полза на клиента. Удобството, богатия асортимент и най-вече доброто качество, предоставено на достъпна цена са само част от критериите, които карат хората да избират веригите.“
Още от категорията

Дългове повлякоха собственичка на кравекомплекс край Старосел, продават го зад 1 млн. лева

