Китайска компания заяви интерес за строителство на големи пътни инфраструктурни проекти в България. Сред тях са изграждане на автомагистралите Калотина – София, Русе – Велико Търново и тунелът под Шипка. Това се разбра след срещата на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков с Ян Дзиендян и У Шивън, които са представители на компанията "Ситик Констракшън", част от голям държавен китайки конгломерат.
Нанков подчерта, че между България и Китай са изградени добри двустранни отношения на база реализирани проекти. Той изтъкна, че тези пътни отсечки са част от важни транспортни коридори, свързващи Западна Европа с Азия и имат голям икономически потенциал, пише dnevnik.bg.
Представителите на "Ситик Констракшън" отбелязаха, че са запознати с географското положение на България, което много добре се вписва в политиката на Китай за изграждане на новия "път на коприната".
"България би била първата държава, член на Европейския съюз, в която можем да стартираме реализацията на проекти, съобразявайки се изцяло с европейските изисквания за публично-частно партньорство", отбелязаха представителите на инвеститорите.
Китайската компания има зад себе си голям обем реализирани проекти в чужбина, включително автомагистрали с голяма дължина. Сред тях са магистрала в Алжир с дължина 498 км и на стойност 7.8 млрд. долара. В момента компанията строи две автомагистрали в Казахстан. Едната е с дължина 780 км, а другата е над 900 км.
Предстоят допълнителни срещи, на които китайските инвеститори ще бъдат запознати детайлно с техническите параметри и прогнозите на трите пътни проекта. След това ще се търсят възможности за създаване на смесено дружество между държавата и компанията. Другата възможност е реализация на обектите на концесия чрез намирането на конкретен бизнес модел, който да сведе до минимум рисковете за инвеститора и държавата.