Търсенето на гаражи и паркоместа в Пловдив скочи драстични в последните няколко години. Градът се препълни с автомобили, големите комплекси не успяват да осигурят необходимият капацитет на места за автомобилите на живущите. Строителите масово продават апартаменти със статут на ателиета, за да заобикалят изискванията за паркоместа, а оттам проблемът със зоните за паркиране ескалира.
Обратнопропорционално предлагането на гаражи се е свило до рекордни нива поради обективната липса на такъв тип имоти, както и заради факта, че наличните се ползват плътно по предназначение, а и с други цели от собствениците. Резултатът - високи цени и борба за наличните оферти.
Тенденцията от началото на милениума гаражите под кооперации и блокове да бъдат трансформирани в търговски обекти и дори в помещения за живот, е останала в миналото. Напротив, специалисти от брокерските среди твърдят, че в момента върви обратна вълна по връщане на помещенията за целите на изходното им предназначение, а именно като клетка за кола.
"В Пловдив има много голямо търсене, но малко предлагане. Това намира особено изявен облик в централни райони с голяма концентрация и сини зони. Проблемът е много изострен в почти всички райони на града, особено в тези с по-ниско строителство, където няма изградени гаражи, липсват зони за паркиране, улиците са тесни, има много търговски обекти", посочи за TrafficNews.bg Валентина Маринчешка един от главните брокери на агенция "Явлена".
Около хотел Новотела, Здравната каса, Мараша, Главната улица, ул. "Кап. Райчо" и бившата Евмолпия има огромни търсене и въпреки че някои от улиците все още не попадат в зона за платеното паркиране, места за спиране няма.
Цените на гаражите в Пловдив започват от 9-10 хиляди евро в крайните квартали и стигат дори до над 25 хиляди евро в нови сгради в идеалния център на града, каквито оферти рядко се появяват заради липса на такива имоти.
Така излиза, че в ценови план един гараж в центъра достига еквивалентни стойности на еднофамилни къщи в близки градове и населени места до Пловдив. В имотите на агенция "Явлена" има две къщи в Кричим на стойност 27-28 хиляди евро, или приблизително колкото един гараж в града под тепетата.
"Цените се покачват много сериозно, заради факта, че няма предлагане. В нови сгради в района на Гребната база нормални като големина гаражи /около 18 кв.м./ започват от 16 хил евро, изкупват се за отрицателно време и последните сделки скачат до 22 хил. евро за гараж", посочва Маринчешка.
Масово клиентите на брокери поставят като задължително условия за новото си жилище да има гараж. Възможно е да се направи компромис и с паркомясто, но предлагането там същи не е голямо, а цените около 5-6 хиляди евро.
В инвестиционен план не липсват предприемачите, които закупуват гаражи, за да и отдават под наем.
"Минимумът при цени на отдаване под наем е 100 лева, обикновено вървят около 150, но има и по 200", посочи още брокерката.
"При всяко положение очакваме строителите да започнат да обръщат по-голямо внимание na изграждането на гаражи, иначе няма да могат да си реализират продажбите, защото Пловдив стана задръстен с коли", счита Маринчешка.
Дори райони като Тракия вече са притиснати от липсата на паркоместа. Обикновено строителите първо се опитват да разпродадат апартаментите, за да видят колко от клиентите ще поискат и закупят гараж, а след това изкарват на външния пазар гаражи и паркоместа, ала в последствие в големите комплекси, където изкупуването на имоти не е на 100% "на зелено", се оказва, че места за паркиране няма.