Четири обединения от български и чуждестранни фирми се включиха в борбата за обществената поръчка за проектиране и  изграждане на тунела под Шипка. 

Днес бяха отворени ценовите оферти в тръжната процедура за избор на строител. Поръчката предвижда изграждане на участък с дължина 10,553 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина от 4,011 км.

Тунелът под Шипка ще е 3,22 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, както и множество насипи, подпорни, укрепителни стени и друга прилежаща инфраструктура. 

Според отворените днес ценови предложения, най-ниската оферта е 358 020 000 лв. с ДДС на ДЗЗД „Консорциум „ПСВТ“, с участници: „Пътни строежи – Велико Търново“ АД, варненската „Хидрострой“ АД и „Пътинжеренигстрой-Т“ ЕАД /Търговище/.

С втора най-ниска цена от 359 610 000 лв. с ДДС се нарежда ОБЕДИНЕНИЕ „ШИПЧЕНСКИ ПРОХОД“, в което са: „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД /насленикът на приватизирания "Пътстройинженеринг"/ И „АЛВЕ КОНСУЛТ“ ЕООД, които се занимават с проучване и проектиране.

На трето място по ценови стойности с 376 920 437,02 лв. с ДДС е ДЗЗД „Тунел Шипка“, с участници: турското дружество „ДОУШ ИНШААТ ВЕ ТИДЖАРЕТ“ АД, „ВИА КОНСТРУКТ ГРУП“ ЕООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. 

Най-висока оферта пък са дали Обединение „ГЕОПЪТ ШИПКА“, с участници: „Геострой“ АД и „Пътстрой - 92“ АД - 417 513 264 лв. с ДДС.

"Работата на тръжната комисия по оценка на офертите продължава", съобщиха от АПИ. 

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1 280 календарни дни или близо 3 години и половина

Тунелът под вр. Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

Проектът „Проектиране и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка“ е предложен от АПИ да бъде включен за финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.