Цените на желязната руда скочиха с над 10 на сто на търговските борси в Азия през тази седмица. Според експерти основната причина е нарастващите очаквания, че глобалното икономическо възстановяване от пандемията Covid-19 ще възобнови пазарите за суровини. Негласната причина пък за затворените пазари и производства в Индия, която е покосена от пандемията.

Цените на фючърсите за желязна руда в Сингапур се повишиха до над 226 долара за тон, което е рекорд в доларово изражение. В Далиан, основният център за търговия със стоки в Китай, цената на най-активния фючърсен договор също нарасна с 10%.

Повишаването на цените последва редица върхове за стоманодобивната съставка, която заедно с други основни суровини беше подкрепена от силно търсене в условията на бързо възстановяваща се китайска икономика.

Цената на физическата желязна руда достигна рекорд от почти $ 230 за тон в понеделник, според S&P Global Platts. Това от своя страна повиши цените на акциите на големите производители на желязна руда, включително Rio Tinto, чиито акции достигнаха рекордните 67.05 £ в понеделник.

В Китай цените на стоманените арматурни пръти - широко използвани в строителната индустрия - са се повишили до 865 долара за тон, в сравнение с 660 долара за тон в началото на годината.

„Това са рекордни ценови нива и надминават върховете, наблюдавани в периода на бума преди 2010 г.“, обясняват експерти.

Китайското производство на стомана скочи с 19% през март, въпреки усилията на Пекин да предприеме мерки срещу производството, тъй като правителството се стреми да постигне новата си екологична програма.

Вносът на Китай се е увеличил на фона на апетита му за суровини, заедно със скока в износа. Данните показват, че вносът е нараснал с 43% през април на годишна база, макар че това отчасти се дължи на ниската база през миналата година, когато пандемията засегна световната търговия.

Силното възстановяване на китайската икономика, която се върна към предпандемичните темпове на растеж в края на миналата година, загуби известна инерция през първото тримесечие. Вносът на желязна руда през април е намалял в сравнение с март.

Увеличение обаче има не само в желязото. На годишна база металът и желязото /спрямо март 2020/ са поскъпнали с 37,5%.  Медта е скочила със 73,4%, дървеният материал поскъпва с 64,9%. Вижте и останалите движения на основни суровини за 1 година: 

На какво повлия основно поскъпването на суровините? 

Строителството и строителните материали бяха повлияни най-много от поскъпване. Цените скочиха драстично, което удари джоба на крайния потребител. Основна причина е поскъпването на всички метални конструкции, но и на материали като цимент, гипсокартон и други важни строителни елементи. 

Основната суровина за автомобилите е стоманата, за която се твърди, че е може би 10% от производствените разходи. Суровините в превозно средство струват около 2000 долара. Четири стоки представляват основната част от разходите за суровини на превозното средство: стомана, алуминий, пластмасова смола и мед. 

Днес цената на стоманата е около $ 1300-1400 на тон (за горещовалцуван). Типична кола използва около 900 кг стомана. Така че, цената на стоманата вероятно е под $ 2000 на превозно средство. Toyota е построила около 2 милиона автомобила в своите северноамерикански заводи през 2018 г. Потребителската цена на тези превозни средства на дребно, средно, да речем, 30 000 долара на превозно средство, би се равнявала на нещо над 60 млрд. долара. Компанията харчи 1,8 милиарда долара за стомана за производство в Северна Америка през тази година. По-малко от $ 1000 на превозно средство. По-малко от 3% от стойността на дребно. Повишението на цената на стоманата със 100% може да повлияе на крайната цена на автомобила с няколко процентни пункта, ако приемем, че цената е напълно премината и няма промени в дизайна.

Освен автомобилния сектор обаче целият машинен сектор е засегнат. Металообработването и всички пособия, в които се влагат поскъпналите сплави, логично растат.