„Това е срамота в центъра на България да няма голямо летище! Пловдивското трябва да е поне с два пътнически терминала”; „Ще бъде много хубаво... 20 години пътуваме до София, а в центъра на България да не работи летището”; „Потенциалът на летище Пловдив е огромен, дано бъде взето от сериозни предприемачи, които да го превърнат в наистина работещо”.
Това са само част от коментарите, които предизвика статията „Пускат полети от Летище Пловдив до 20 топ дестинации в цяла Европа”. Наред с това десетки пловдивчани си пожелават полети до най-различни точки на Европа - Аликанте, Амстердам, Берлин, Осло, Ларнака, Валенсия, Манчестър, Прага, Стокхолм, Рим, Москва, Лисабон, Малага…. В списъка са още редица европейски градове, които са желани от хората, както за туризъм, така и за бизнес пътувания.
Как могат обаче техните желания да се превърнат в реалност? В момента върви процедура за избор на концесионер на пловдивския аеропорт. Съвсем скоро Министерството на транспорта трябва да обяви победителя от конкурса. На финалната права са „Консорциум Летище Пловдив”, в който партньори са местните икономически гиганти Тракия икономическа зона, КЦМ и ПИМК, а другият кандидат е обединението между „Пловдив Еърпорт Инвест” и „Хайнан груп”.
Според управителя на „Консорциум Летище Пловдив” инж. Владимир Зайков потенциалът на Пловдив, а и целия Южен Централен район (ЮЦР) е огромен.Той смята, че на територията на региона може да се разработи богато портфолио от разнообразни туристически услуги. Летището е ключов фактор за развитието на потенциала на ЮЦР. Освен това добрата работа на аерогарата ще доведе и до значително по-благоприятни условия за привличане на още инвеститори в Тракия Икономическа Зона (ТИЗ).
В пъти над 35 милиона евро инвестиции, разкриване на десетки работни мести, изграждането на няколко карго терминала, ежедневни пътнически полети до цяла Европа. Това са само част от инвестиционните намерения на пловдивския консорциум, който предлага да оперира дейността на Летище Пловдив.
Една от основните оси в програмата на летището е развитието на пътническите полети. Амбициозният план на консорциума е до 1 година да стартират поне 7 редовни авиолинии, а през втората година те да достигнат най-малко 20. Това включва най-атрактивните дестинации в Европа.
„За да работи пълноценно едно регионално летище, то трябва да привлече превозвачи. В Европа има около 20 нискотарифни авиокомпании, които работят на определено летище, когато им бъдат предоставени стимули по летищните такси.
Накратко казано, за да не се наруши законодателството, касаещо лоялната конкуренция, трябва да се изгради система от стимули, която да бъде предоставена на всички. Те се изразяват в действия, с които се намаляват разходите за авиокомпаниите, което води до по-ниски цени на билетите, а от там и до повече пътници”, обяснява инж. Зайков. Той допълва, че има модел, който се използва на почти всички регионални летища в Европа и се е доказал като много добра практика. Най-общо казано моделът се изразява в предлагане на стимули за авиокомпаниите и рекламиране възможностите на региона, на специализиран рекламен пазар. Така се осигурява достъпност до региона и той става видим за потенциални посетители, които пък стават пътници на авиокомпаниите.
В програмата на консорциума са заложени сериозни средства за реклама, които да привлекат значителен брой туристи. Средствата са планирани за всяка година от концесионния срок. Това е маркетингова подкрепа за целия регион, не само за летището. Много хора смятат, че се плащат големи суми на авиокомпаниите, за да летят дотук. Това не е така. Плаща се на маркетингова компания, която поема ангажимент да осигури определен брой туристи, по конкретни дестинации.
Според представителя на консорциума е реалистично на Летище Пловдив да има минимум 24 дестинации с парите, които се определят за маркетинг. Ако всяка дестинация има по 2 линии в седмицата, това прави над 1 милион пътници годишно. Няма да има проблеми, дори пътниците да надхвърлят този брой. В утвърдения към момента Генерален план на летището, при достигане максималния капацитет на съществуващия терминал, е предвидено изграждането на втори. С два терминала могат да се обслужват над 3 милиона пътници годишно.
Освен развитието на пътническите полети, в програмата на „Консорциум Летище Пловдив” сериозно място заема и намеренията за изграждането на карго център с няколко терминала.
„Обърнали сме голямо внимание на това какви са възможностите на летището и региона да привлекат дейности, свързани с превоз и обработка на товари. Работата, която се извършва на един летищен карго терминал е силно специфична и е свързана със сериозни инвестиции. За да се вложат средства в такава дейност, се изисква много добро проучване на пазара за превоз на стоки по въздух. От данните, с които разполагаме се вижда, че тези превози се увеличават всяка година. Смятаме, че те са налични и за Летище Пловдив, но не се използват.
Мога да кажа, че има значителен интерес към местният аеропорт за обслужване на карго полети, дори и само от гледна точка на географското му разположение. Поради тази и ред други причини, сме предвидили промяна в генералния план на летището, която създава възможност за изграждане на още два карго терминала, освен първоначално предвидения”, каза инж. Зайков. Той разказа още, че въвеждането на летищни карго полети през Пловдив е важно и от друга гледна точка.
Край Пловдив вече заработи интермодалният терминал на гара "Тодор Каблешков", който съчетава шосеен и жп транспорт. Изграждайки и терминала на летището, ще се прибави към това и въздушния транспорт.
Така карго рингът ще бъде затворен, а в Пловдив ще може да се обслужват превози по три вида транспорт – шосеен, жп и въздушен. Зайков обръща внимание и на това, че Европейската комисия ще наложи след 2020 година ограничения за превоз на стоки по шосе. По този начин ще има една завършена интермодалност, съчетаваща три вида транспорт, която ще се окаже ключова за постигане на по-добра конкурентоспособност на региона.
„Друга пряка полза за бизнеса в региона е възможността за бърз и лесен достъп до европейския и световен пазар. Ползите за хората в региона също ще бъдат осезаеми. Карго терминал с предвидените размери от 10 000 кв.м, притежава оптимален капацитет за обработка на 120 хил. тона товари годишно, а при денонощен режим на работа, ще създаде поне 300 работни места само на терминала”, каза още управителят на обединението.
Практиката на летищата в ЕС, развиващи карго дейност, е показателна - около тях целенасочено се създават и развиват нови индустриални зони. Значително се подобрява средата за бизнес и това привлича нови инвестиции в сферата на логистиката, както и в производства с експортна насоченост. Или съвсем конкретно - в региона влизат свежи пари и се откриват нови работни места.
Още по темата може да прочетете тук:
Пловдив се превръща в карго център на България чрез новите терминали на летището
Пускат полети от Летище Пловдив до 20 топ дестинации в цяла Европа
Местни икономически гиганти превръщат Летище Пловдив в едно от най-модерните в Европа
Още от категорията
Цената на "Беркут" падна до най-ниската си стойност от 6 години насам, ще се намери ли купувач?