Последните предложения за законодателни промени от Европейската комисия в пакет „Мобилност” бяха обсъдени през уикенда на Общо събрание на Съюза на международните превозвачи, което се проведе в Гранд Хотел Пловдив. На срещата присъстваха представители от над 400 транспортни фирми членове на сдружението.
На срещата присъстваха заместник – министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията г-н Ангел Попов, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” г-н Красимир Сребров, кметът на община Петрич Димитър Бръчков и Христо Христов – член на УС на Конфедерацията на индустриалците и работодателите в България (КРИБ) и председател на транспортния комитет към КРИБ.
Председателят на УС на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков и изпълнителният директор Йордан Арабаджиев засегнаха теми, изключително важни за транспортния сектор в България и ЕС.
Пет са основните казуси, по които Съюзът на превозвачите не е съгласен с предложенията, направени от Еврокомисията. Първият касае командировките на международните шофьори. Предложението е при престой повече от 3 дни на водача в дадена страна да важат специални правила, а българската организация настоява този период да е 14 дни без прекъсване. Втората точка, която бе разгледана е във връзка с искането за въвеждане на задължително условия водачът да се прибира на определен период в дома си. "Това е абсолютно погазване на човешките права и правото на свободно движение на всеки, затова сме категорично против. Всеки служител само може да реши къде иска да прекара свободното си време и ние нямаме право да му се месим" коментира Арабаджиев.
Къде шофьорът да отдъхва по време на задължителната си 45- часова почивка, е третият спорен пункт. ЕК настоява това да става извън кабината на превозното средство, но превозвачите са абсолютно против, защото подобно изискване води след себе си редица проблеми като кой ще охранява камиона и стоката в него и как водачът ще се придвижи от паркинга на магистралата до съответния хотел или мотел. "На практика в Европа няма достатъчно места, на които камионите да бъдат оставяни без риск. В Германия например, не достигат 35 000 паркоместа. Кабините са камионите имат всички съвременни удобства и нищо не пречи шофьорит да ги ползват. Като нашето предложение е почивката да става в тях, като задължително се спира на места със санитарни възли" заяви Арабаджиев.
Българските превозвачи са абсолютно против лицензирането на фирмите за наемане на чужди превозни средства, тъй като според тях това са "пощенски кутии", през които се източват данъци. Петата точка касае каботажните операции / т.нар вътрешни курсове в рамките на една задгранична командировка/. ЕК иска да намали срока за такива операции от 7 на пет дни, но съюзът не е съгласен.
На срещата са обсъдени и проблемите по границите. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията в лицето на заместник – министър Попов участва активно в дискусията и обсъждаха проблемите на превозвачите.
През последните няколко години Съюзът на международните превозвачи затвърди позицията на най-голямата браншова организация в сферата на автомобилния транспорт в страната.