Съхраняването на гумите се предполага, че е доста просто: след редовна смяна на зимни гуми, летните гуми обикновено изчезват в мазето или гаража и виждат бял свят отново през пролетта. Няколко месеца по-късно сцената се повтаря: сега зимните гуми отиват на тъмно, а оттам нататък летните си вършат работата. Но не е толкова просто! За да можете да използвате гумите възможно най-дълго, трябва да следвате няколко съвета, когато ги съхранявате. Разкриваме на какво трябва да обърнете внимание при демонтажа, защо си струва цялостното почистване и защо гумите е най-добре да се оставят на склад само след внимателна проверка.
Грижа за гумата: почистете, маркирайте и огледайте визуално за повреди
Искате ли сами да съхранявате гумите си? Няма проблем. Ето някои важни съвети. Първо маркирайте точната позиция на всяко колело (или гума, ако нямате два комплекта джанти) от вътрешната страна на гумата с водоустойчив маркер - например "ЗЛ" за задното ляво колело и "ПД" за предно дясно колело. Защото, ако колелата трябва да се монтират отново за следващата смяна, всяко колело трябва да се монтира отново в първоначалната му позиция. Единственото изключение: Ако гумите на предната и задната ос са износени в различна степен, можете да ги размените по двойки отпред назад - или обратно. Въпреки това, само от една и съща страна на превозното средство и само ако и четирите гуми са с еднакви размери (без спортни пакети) и все още имат достатъчно оставащ протектор. Освен това е препоръчително да почистите колелата старателно след свалянето. Ако използвате специален почистващ препарат за джанти за това, изплакнете остатъците с много вода - в противен случай всички съставки, които може да съдържа, могат да атакуват джантите и гумите. Цялостната грижа за гумите и джантите има две предимства: От една страна, можете да се насладите на чистия им вид при следващата им смяна след няколко месеца. Още по-важното обаче е, че всяка повреда по джантите или гумите може да бъде разпозната веднага при почистване. Определено трябва да отделите време за визуална проверка за ваша собствена безопасност. Ако откриете пукнатини, вдлъбнатини или други повреди по гумата или джантата, то те вече не могат да се използват - това представлява риск за безопасността. Вместо това е най-добре да ги занесете при вашия дилър на автомобилни гуми, за оглед, ремонт или смяна.
Проверете минималната дълбочина на протектора и DOT номера
Преди да съхранявате гумите, трябва да измерите дълбочината на протектора. Според закона 1,6 милиметра са достатъчни - но от съображения за безопасност експертите препоръчват минимална дълбочина на грайфера от четири милиметра. Важна е и възрастта на гумите. Ако са минали повече от шест години, време е за нови гуми. Така нареченият DOT номер върху страничната стена на гумата дава информация за седмицата и годината на производство на съответната гума. Например, числовата последователност „0819“ разкрива, че гумата е произведена през осмата седмица на 2019 г.
Как да съхранявайте гуми: Трябва да е хладно, тъмно и сухо
Всичко е чисто и неповредено? Чудесно, тогава гумите могат да бъдат опаковани. За да направите това, се препоръчва да увеличите налягането в гумите с 0,5 бара. Разбира се, най-добре е това да стане преди демонтирането на гумите. Колела комплект – т.е. гуми с джанти – се съхраняват най-добре подредени една върху друга, докато гумите без джанти се съхраняват изправени. Съвет : Поставете картон между отделните колела, за да ги защитите. Практично решение за съхранение на гуми е поставка за джанти. Или можете да изберете специална стойка за стена.
Правилно съхранение в автосервизи или търговци на гуми
Ако не можете да намерите подходящо място за вашите джанти у дома, можете да ги съхранявате в автокъщи , автосервизи или търговци на гуми като Motoexpert.bg. Това струва около 60 лева за шест месеца, а често и повече, в градове с по-високи разходи за съхранение. Експертите ще се погрижат за вашите гуми и вие няма да имате ангажимент да ги проверявате и транспортирате.