Бизнесът все повече осъзнава важността на това да има ясна и значима цел, която да надхвърля стремежа за генериране на печалба. Именно по този начин се създават търговски марки с конкретна цел. Основният приоритет на тези компании е, че си поставят за цел да съобразяват своите дейности, стратегии и концепция с мисията да създават положително въздействие в общностите, на които служат, и да реализират добавена стойност именно за хората.

Този подход често намира отзвук сред клиентите и служителите. И определено има нужния потенциал да доведе и до дългосрочен успех и устойчивост. Но изграждането на целево ориентиран бизнес - особено от нулата - не е никак лесна задача.

Добрата новина е, че това не е нещо ново. Много марки, сред които Patagonia, Biolite и Warby Parker, са водещи в тази сфера вече няколко десетилетия. Със сигурност може да почерпите опит от техния и да се възползвате от някои техни съвети.

Първо - защо целта има значение в бизнеса?

Истината е, че всеки човек се старае да живее целенасочено, а това важи с пълна сила и за клиентите на различните брандове. С промяната на тенденциите и поведението при пазаруване потребителите очакват марките, с които работят, да имат цел. Съвременните потребители, особено представителите на хилядолетието и поколението Z, са по-склонни да подкрепят компании, които демонстрират социална отговорност и етични практики.

Според Gallup друга важна причина е ангажираността на служителите. Предприятията с определена цел често привличат и задържат по-лесно най-добрите си кадри, тъй като голяма част от служителите вече търсят работа, която ги удовлетворява и съответства на техните ценности.

Прилагането на този подход в бизнеса със сигурност ще го направи отличаващ се. Това важи с особена сила за компании, които работят на силно натоварени пазарни ниши. Силно изразената цел може да отличи бизнеса от неговите конкуренти. Още по-важно е, че бизнесите, които се фокусират върху постигането на заложените цели, са по-устойчиви и адаптивни към промените на пазара, което гарантира тяхното по-дълготрайно присъствие на пазара.

Ползите за бизнеса от това да се ръководи от целите си

Привличане и задържане на най-добрите служители

Това е едно от безспорните предимства при формирането и развиването на целево ориентиран бизнес. Когато служителите припознават и вярват в целта на компанията, те са по-мотивирани, продуктивни и лоялни.

Създаване на база от лоялни клиенти

Изследванията в сферата на потребителските нагласи показват, че потребителите са по-склонни да създават емоционални връзки с марки, които споделят техните ценности.

Подобрете резултатите от бизнеса си

Проучванията показват, че целево ориентираните компании често постигат по-добри резултати от своите конкуренти в дългосрочен план.

Направете промяна

Съгласуването на бизнес целите с обществените потребности, допринася за решаването на глобалните проблеми. Множество са примерите за това: от подкрепа за местните земеделски производители до опазване на околната среда.

Съвети за изграждане на целево ориентиран бизнес

Процесъст на създаване на целево ориентиран бизнес изисква целенасочени усилия и ангажимент за интегриране на целта във всеки аспект на бизнеса. Някои от основните стъпки в тази посока:

  1. Намерете вашата Северна звезда

Определете основната мисия на вашия бизнес, която се съгласува с обществения принос. Както е отбелязано Harvard Business Review, тази „Северна звезда“ трябва да ръководи процеса на вземане на решения, бизнес практиките и фирмената култура. За да откриете своята Северна звезда:

  • Дайте отговор на въпроса как и защо вашата компания съществува отвъд единственото печелене на пари.
  • Помислете за добавената стойност, която предлагате на клиентите и обществото.
  • Идентифицирайте проблемите, които вашият бизнес може да реши по уникален начин
  1. Следете за спазването на изискванията и законовите разпоредби

Всяка компания трябва да спазва определен обем от закони, стандарти и разпоредби, които регулират нейната дейност. Така например ресторантите и бизнеси, свързани с предлагането на храни, подлежат на строги стандарти за здраве и безопасност, докато организаторите на онлайн казино игри и спортни залагания трябва да се придържат към правилата, определени от съответния регулатор.

Не можете да изградите целево ориентиран бизнес, без да спазвате нормативните изисквания. Последното нещо, което искате, е да се занимавате със съдебни дела, да сте под постоянен страх от данъчните органи или да се налага да плащате солидни санкции. Трябва да се уверите, че всеки елемент на вашата организация е в съответствие със закона.

  1. Формулирайте целта си

След като сте определили целта си, е изключително важно да я формулирате ясно и отличаващо ви. Вашата цел трябва да бъде:

  • Кратка и лесна за разбиране
  • Вдъхновяваща и мотивираща
  • Относима към вашия бизнес
  • Съобразени с ценностите и корпоративната култура на вашата компания
  1. Съобразяване на целта с ценностите и действията

Уверете се, че целта на вашия бизнес е отразена във всеки аспект от дейността му:

  • Разработване на система от основни ценности, които подкрепят вашата цел
  • Прилагайте тези ценности при вземане на решения
  • Съобразете бизнес практиките си с целите си.
  1. Наемане и насърчаване на служители, които споделят и ангажирани с целите на компанията

Изграждането на целево ориентирана компания започва с правилния подбор на екип:

  • Изхождайте от целта на бизнеса си в процеса на наемане на кадри
  • Търсете кандидати, които вярват в мисията на вашата компания.
  • Направете събеседването по начин, които да дава оценка на съответствието с вашите цел и корпоративни принципи
  • Осигуряване на постоянно обучение и възможности за развитие, които укрепват вашата цел.
  1. Измерване и информиране за въздействието

Поддържане на темпото и демонстриране на ценността на управлението на целите:

  • Разработване на ключови показатели за ефективност (КПЕ), които измерват както финансовите, така и свързаните с целите резултати.
  • Докладвайте редовно за напредъка по отношение на постигнатите цели
  • Споделяне на истории за успех и показатели за въздействие със служители, клиенти и заинтересовани страни
  1. Сътрудничество и стратегическо партньорство

Разширете вашето влияние, като привлечете съмишленици:

  • Търсете сътрудничество с компании, организации с нестопанска цел или правителствени организации, които споделят вашите ценности.
  • Участие в отраслови инициативи или обединения, насочени към справяне с обществените предизвикателства.
  • Участие в социално отговорни практики за снабдяване и верига за доставки
  • Подкрепа и консултиране на други компании за възприемане на подходи, свързани с целевото ориентиране.
  1. Иновации с цел

Използвайте целта си като двигател за въвеждане и прилагане на иновации. Насърчавайте служителите да разработват нови продукти или услуги, които съответстват на вашата цел. Инвестиране в научноизследователска и развойна дейност, насочена към преодоляване на обществени или екологични предизвикателства. Търсете възможности за промяна в сектора си по начин, който оказва положително въздействие.

  1. Възприемете дългосрочната визия за вашия бизнес и цел

Компаниите, които са ориентирани към целите, отдават приоритет на създаването на дългосрочна стойност пред краткосрочните печалби. Вземайте решения, които балансират между непосредствените нужди и дългосрочното въздействие. Инвестирайте в устойчиви практики, които може да имат предварително заложени разходи, но в същото време гарантират дългосрочни ползи.

Изграждане на силни взаимоотношения със заинтересованите страни, основани на доверие и споделени ценности. Бъдете готови да се откажете от краткосрочни печалби в полза на действия, които подкрепят вашата цел.

Заключение

Създаването, развиването и утвърждаването на целево ориентиран бизнес е непрекъснат процес, който изисква ангажираност, търпение и адаптивност. Но за тези, които се справят с предизвикателството, наградите - както лични, така и финансови - могат да бъдат наистина революционни. Докато вървите напред, не изпускайте целта от полезрението си по отношение на всичко, което правите.