Изолирани – в нездравословна среда, потънали или в прахоляк, или в калища – това е ежедневието на стотици граждани, които живеят в западната част на Пловдив. Те обитават спретнати нови домове... но, когато отворят прозорците, действителността ги удря рязко – те са откъснати от града, нямат улица, нито тротоари, нито осветление, нито адрес. Около тях няма градски транспорт, такситата не могат да открият локацията. По-тревожното е, че специализирани автомобили като линейка, патрулка и пожарна не могат да се отзоват на сигналите им.

За случващото пред TrafficNews разказва Мария Пауел. Тя и още над 300 души живеят в построения преди две години комплекс „Грийн Гардънс“ и оттогава ежедневието им е равносилно на мъчение, споделят сами те.

„От 2023 година живеем в непоносимите условия. Тук, където се намираме, липсва път, който да свързва комплекса с останалата част на града. Отсечката от около 1 км до „цивилизацията“ е в изключително лошо състояние – това са офроуд условия. През лятото дишаме индустриален прах, а когато вали – газим в кални локви. Духне ли вятър, целият този прах влиза в домовете ни. Децата ни се разболяват, ние развиваме белодробни болести. Разбиваме колите си“, споделя Мария Пауел пред TrafficNews.

Двата свята в новите квартали на Пловдив – лукс отвътре, прах и кал отвънБумът на строителството в града и изоставянето на публичните инвестции, обрича редица зони да се превърнат в жилищна гета

Очаквания vs. Реалност:

Жилищният комплекс е разположен на административен адрес „Пловдив Запад 501-О“. Състои се от седем отделни сгради с общо 350 апартамента. Към момента са обитаеми около 30% от жилищата.

GREEN GARDENS – комплекс „Западен 3“ на PIMK Build обещава луксозни апартаменти съчетани с удобства и прекрасна гледка към Родопите. Оазисът сред комплекса и удобството за паркиране ще придадат допълнителен комфорт на бъдещите обитатели. Съчетавайки качество, модерно строителство и удобства, този проект представлява примамлива възможност за бъдещи собственици на апартаменти в зелената среда на „Западен 3““.

Това гласи рекламният афиш, публикуван в страницата на инвеститора, построил въпросния жилищен комплекс. Според обитателите му обаче тези обещания остават на хартия и купувачите са подведени.

Мария Пауел споделя, че решава да закупи апартамент на зелено, за да e близо до родителите ѝ, които живеят в жк. „Христо Смирненски“. Нанася се със семейството си преди две години, когато сградата получава Акт 16. Още тогава част от условията, обещани в проекта на „Грийн Гардънс“ на „ПИМК Билд“, не отговаряли на действителността.

Оазисът не просъществува дълго. Нямаме поддържани зелени площи, защото установихме, че когато се пуснат автоматичните поливни системи – подземните гаражи на сградите се наводняват. Така се простихме с градинките в общите части“, разказва Пауел.

Около комплекса не е била засадена растителност, която да осигури на живеещите нужния коефициент озоленяване и да им предостави нормална среда на живот. Макар да обещава гледка към Родопите – в момента от терасите си те виждат основно строителни кранове, кълбета прах и жици на далекопроводи.

Най-тежък проблем обаче за тях остава липсата на каквато и да е инфраструктура до домовете им. Купувачите си спомнят, че в началото са имали думата на „ПИМК Билд“ да бъде осигурена директна връзка с бул. „Пещерско шосе“, която да минава през съседен имот. Докато трае строителството обаче, имотът в съседство станал частен и това направило процедурата невъзможна.

В действителност, няма закон или разпоредба, които да вменяват на възложителя задължението да осигури такъв път. Въпреки това, в случая на „Грийн Гардънс“ е било отправено голословно обещание, благодарение на което десетките купувачи са били заблудени какво ще получат:

Ако трябва да съм честна – чувствам се подведена. Купих това жилище на зелено. Когато бях в офиса на инвеститора, попитах дали ще има път. Беше ми казано да не се притеснявам че инвеститорът ще направи такъв. Впоследствие той направи път, който обаче само обикаля комплекса – не го свързва с кварталите „Христо Смирненски“ или „Прослав“. Виждала съм на скици два отделни маршрута – нито един от тях не беше направен“, признава Мария Пауел.

Ще поеме ли инициатива местната власт, разрешила строителството на комплекса?

След като видели бездействие от страна на инвеститора – живеещите в „Грийн Гарданс“ няколко пъти се обърнали към кметство „Западен“ и Община Пловдив за съдействие. През март месец 2025г. е било внесено искане с над 200 подписа, с което те молят да бъде осигурена прилежаща инфраструктура към сградите, за които преди време са били издадени строителни разрешения, но и до днес остават откъснати от света.

Било им обяснено, че прашният път, който минава пред комплекса, всъщност е със статут на „черен път“ и за да бъде положен асфалт, трябва да се проектира улица, като същевременно протече процедура по отчуждаване на няколко частни терена.

„Бяха ни казали, че през 2025 година ще бъдат заложени средства за проектирането ѝ,но това не се случи. Сега отново сме на стартовата права“, споделя Мария.

Кметът на „Западен“ Тони Стойчева заяви в коментар пред TrafficNews, че още преди година е предложила улицата да бъде именувана, но от общинския съвет на Пловдив не разгледали въпроса. Подчерта още, че е готово и предложението за отчуждаване на част от имотите по неасфалтираната отсечка, необходимо, за да се стартира процедурата. Районната администрация изрази готовност да обяви обществена поръчка за изготвяне на проект за улична мрежа, дори и на този етап да не е отпуснато финансиране за това.

От пресцентъра на Община Пловдив пък съобщихапред наш репортер, че на 13 юни се е състояла среща между жители на комплекс „Грийн Гардънс“, кметът на „Западен“ Тони Стойчева и кметът на Пловдив Костадин Димитров. В резултат на това градоначалникът е поел ангажимент на първо време да засипе отсечката с фрезован асфалт, за да не се вдига толкова прах.

„На следващата сесия на Общински съвет–Пловдив ще бъде внесена точка за именуване на улицата. На есен ще бъде осигурено финансиране в размер на 50 000 лева, които ще бъдат спуснати към район „Западен“, за да се проведе обществена поръчка за проектиране на улица“, казват от Община Пловдив.

Тук е важно да отбележим, че и към този момент в район на „Грийн Гардънс“ тече строителството на десетки нови жилищни сгради, които скоро ще са готови да поберат хиляди новодомци. За тях на този етап също няма осигурена инфраструктура, като в част от отсечката дори все още не е изградена ВиК мрежа.

В този ред на мисли от местната власт уточняват, че: „Община Пловдив създава фонд за благоустрояване, в който ще влизат средствата от увеличението от 7 лева /60 на сто/ от цената на услугата за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти. По този начин по предложение на кмета Костадин Димитров събраните средства от увеличението на строителните разрешения ще отиват целенасочено за инфраструктура, проектиране и отчуждаване в районите, в които има ново строителство. Средствата ще бъдат делегирани на шестте пловдивски района за благоустрояване“.

Припомняме, че темата с увеличението на таксите, които инвеститорите плащат към местната администрация за строителни разрешение, се разгоря съвсем наскоро, а в основата ѝ бе именно инвеститорът на „Грийн Гардънс“. Собственикът на „ПИМК Билд“ Илиян Филипов поведе битка с кмета на града след предложението му налогът да бъде увеличен на 12 лева и дори заяви публично, че разликата в цената няма да се поеме от бизнеса, а ще бъде за сметка на купувачите, тъй като цените на квадрат ще скочат драстично. По време на споровете Филипов изтъкна като довод това, че неговата строителна фирма сама осигурянва благоустрояване и инфраструктура, затова няма причина да плаща по-високи такси, които да влизат в подобен фонд. (бел.ав. Казусът на "Грийн Гардънс" поставя под въпрос доколко това изказване отговаря на действителността.) Заплаши кмета с отстраняване, но скоро след това се отметна от думите си и каза, че е съгласен с промяната, стига тя да се извърши законно.

Оттук нататък е въпрос на управленска решителност парите, събирани от увеличените такси да бъдат инвестирани за обявената цел. 

След скандалите: Разрешенията за строеж стават 12 лв./кв.м - райкметовете харчат 60% за нова инфраструктураОчакваните промени ще бъдат публикувани в следващите дни на сайта на общината

На вниманието на Пловдивско общински инспекторат: Компромисът със здравето е най-опасен!

Екипът ни посети административен адрес „Пловдив Запад 501-О“, където е построен комплексът. Забелязахме, че в рамките на час и половина по отсечката десетки пъти преминаха тежкотоварни автомобили, които влизаха и излизаха от строителните площадки в района, и вдигаха кълбета прах. Не забелязахме обаче някой да оросява или да почиства гумите на автомобилите, с цел да не се замърсява околната среда и атмосферния въздух.

Ако бъде извършена проверка от Инспектората, вероятно ще се констатират редица нарушения на общинските разпоредби. Нещо повече – ако в района бъде поставена мобилна измервателна станция за качество на атмосферния въздух, стойностите за фини прахови частици и други вредни вещества ще отчетат данни, които нито една глоба от РИОСВ няма да оправдае. Затова призоваваме институциите да се намесят и да осъществят контрол!

Междувременно TrafficNews ще следи как местната власт спазва обещанието си към гражданите. Очаквайте подробности!

Как изглежда мястото след валежи: