Съюзът на превозвачите в България e готов на протестни действия, като членовето му ще блокират регистрацията на автомобили в КАТ в цялата страна, заради нова такса, която бе въведена на товарните автомобили, научи TrafficNews.bg.
От 20 юли за всеки регистриран камион се заплаща нова продуктова такса, която бе представена от МОСВ като екотакса за рециклиране на камионите и автобусите. Досега подобна такса заплащаха само автомобилите, като след промените и те бяха увеличени.
Новата екотакса за най-новите камиони ще бъде 938 лева. Колкото е по-стар е камионът, толкова по-висока ще е таксата. Ако е над 10 години, тя ще е над 2300 лв.
За какво се плаща обаче тази такса?
В мотивите на МОСВ, които са инициатори на проекта, с тези мерки ще се бори замърсяването на въздуха у нас. Новата такса бе представена и в Брюксел като пакета от мерки, с които правителството бори мръсния въздух.
Идеята е таксата да се заплаща, за да се изгради системи за събиране, третиране и рециклиране на излезли от употреба превозни средства.
Самата такса обаче ще се плаща от превозвачите, тъй като малко са хората в България, които си купуват камиони за лична употреба. Честа практика е камионите след няколко години да бъдат продавани, но таксата за рециклиране се заплаща от превозвача, който е регистрирал първи камиона в България.
„Ако продам камионите си в Румъния, защо трябва да плащам тази такса, при положение, че този камион няма да се рециклира в България?”, питат от Съюза на превозвачите. Друга недомислица е, че фирмите,с които се сключват договори за рециклиране обикновено са с 1 година продължителност. Няма превозвач, който да рециклира камион след първата му година, а след това той няма договор.
Според Съюза на превозвачите този закон е лобистки и незаконен, като противоречи, както на Конституцията, така и на Европейските директиви. Според юристите на Съюза на превозвачите новите такси противоречат на чл. 60 от Конституцията, както на редица подзаконови нормативни актове. Повече от явно е несъответствието и с Директива 2000/53 ЕО, според която излезлите от употреба превозни средства, разходите, ако изобщо има такива, се заплащат към момента на предаване на МПС-то на разрешителното съоръжение за третиране и рециклиране.
Друг е въпросът и, че при нов внос употребявани автомобили от ЕС, не може да се заплащат такси, тъй като реално внос не се осъществява в рамките на ЕС.
Становището на Съюза на превозвачите вече е пратено в Министерския съвет, като очакват реакция от страна на правителството. Ако то не отмени таксите, превозвачите, част от СПБ са готови да започнат ефективни протестни действия.