Стълпотворението от чакащи граждани пред Кадастъра в Пловдив продължава с пълни сили и през 2022 година. Десетки хора се редят на опашка по стълбите на институцията и чакат в студа, дори без възможност да седнат. Всъщност тази порочна практика на Службата по геодезия, кадастър и картография за декември и януари далеч не е новост, а лошият опит през годините, изглежда, не е довел до уроци.
По повод предишни сигнали от граждани TrafficNews е изпратил и официално запитване още на 13 декември 2021 година относно създадената организацията, която като че ли никак не е съобразена с наложените противоепидемични мерки. Поискахме отговор и на въпроса защо се създава това забавяне и предвижда ли се нова организация предвид засилената работа в края и началото на календарната година? Уви, повече от месец по-късно отговор от СГКК-Пловдив така и не е постъпил.
Пловдивчани, изглежда, са наясно с перипетиите, които ги очакват в Кадастъра и затова просто избират да вземат почивен ден, преди да се отбият до сградата. Такъв е случаят и на Петър Ставрев, който засичаме да чака ред близо час и половина:
„Замръзнахме на тези стълби. Идвам вече трети път, за да подам документи. Първия път бяха в почивка, втория път опашката излизаше извън сградата. Днес съм тук от рано сутринта, защото измина календарната година, а още не съм си свършил работата. А да не говорим, че се налага да си взема почивен ден, за да дойда тук“, коментира мъжът.
Оказва се, че Ставрев вече няколко пъти пробва да подаде документи онлайн. Спънка среща дори в сайта на агенцията, тъй като не може да направи регистрацията, без която иначе е невъзможно подаване на заявка за услуга. Срещаме обаче още по-интересен казус, на който се е натъкнала Надежда Николова. Тя разказва пред TrafficNews за огромен пропуск на опцията за електронната услуга, заради който тя на практика се явява непотребна.
„Има възможност да се регистрираш, да платиш по електронен път и да подадеш услугата електронна скица или схема на парцел. Проблемът е, че когато ти я изпратят, тя излиза вместо с подпис и печат, с името на служител и уникален код, генериран, за да идентифицира служителят, изготвил схемата“, разказва Никова.
Оказва се обаче, когато отидеш да минаваш сделка при нотариус, има проблем, защото те имат хартиени дела. Заради липсата на тъй наречения мокър печат съдиите по вписвания отказват да приемат документите, изкарани онлайн, със силата на оригинали.
„Макар, че носиш лист скицата или справката на хартия, той няма мокър печат. Т.е. за да си свършиш работата, трябва отново да се редиш на опашка в СГКК, за да ти сложат печат. Проблемът се задълбочава от това, че в Службата по кадастър отказват да подпишат такъв документ, поради промяна в процедурите при презаверяване на документи“, споделя още Надежда.
Освен това Службата по геодезия, картография и кадастър отказва да признае и електронен подпис, генериран от услугата EvroTrust, с който могат да се подписват документи абсолютно легитимно в редица институции в страната и чужбина.
Друг пловдивчанин пък споделя пред репортер на TrafficNews, че му се налага да посещава Кадастъра за първи път.
„Ще опитам да изкарам документите си онлайн. Условията са комични, ситуацията тук е годна за жив урок по история. Даже смятам да докарам дъщеря ми тук, за да ѝ покажа как се е живяло през 80-те. Очевидно опашките все още не са в миналото“, споделя шеговито пловдивчанинът, който избра да не се реди на извилата се опашка.