Вижте този документ. Вероятно много от Вас са го получавали по пощата и/или по мейла.
Не е само Europeran trade register. Срещал съм тази схема и под името European city guide, а вероятно съществува и под други подобни имена. Но както и да се казва това, с което искат да вземат парите Ви, системата е една и съща.
Получавате писмо, в което има формуляр в рамките на една страница. Погледнато по диагонала, парчето хартия създава впечатление, че Ви предлагат да включите фирмата си безплатно в някакъв европейски бизнескаталог (откъдето ще дойдат много клиенти). Текстът е така изписан, че погледа Ви се привлича от надписа updating is free of charge. Което създава у Вас усещането, че хартията, която държите в ръцете си няма да Ви коства нищо, само може да спечелите. Автоматизмът на тази примамлива възможност обикновено разконцентрира и човек вижда само големите полета, които го приканват да подпише, сложи печат и да го изпрати.
И тъй като всеки гледа авантата, се подписва, без да мисли и чете, изпраща го и … след три години получава фактура за 3 000 евро с деликатен намек, че ще го съдят за тях и започва да се чуди откъде му е дошло.
Нека да разгледаме документа под лупа. Ключовият надпис, който блазни е „free of charge„. И за да се поблазните по-лесно е направен да се откроява:
Малко хора се замислят какъв смисъл се влага в понятието „updating“. По „безплатна“ инерция хората приемат, че става въпрос за updating на каталога. Т.е., че публикацията/участието наистина няма да им коства нищо.
Я да видим сега как е ситуацията „под лупа“.
Не е случайно, че този текст е забутан в долната част на страницата. А още по-малко случайно е, че е целият с големи букви. Хората обикновено не се напъват да четат големите букви и затова пропускат какво искат да им кажат с тях. Но В случая то хич не е маловажно.
В резюме, с този текст Вие, подписващите, се съгласявате, че:
1. Сключвате договор за три години.
2. Цената за една година е 995 евро (т.е. за три години е 2 985 евро).
Найс, а?
И обикновено, Ви изпращат покана за плащане, когато вече и трите години са изтекли. Т.е. няма как да се върнете назад във времето и да се откажете от две от тях, например. На вашите опити да обясните, че е станала грешка, получавате учтиво пояснение, че всичко Ви е детайлно обяснено, описано; хората съжаляват, че сте допуснали грешка, ама услугата е предоставена. Името на фирмата Ви е фигурирало три години в някакъв си онлайн каталог (дето е съмнително дали някой го посещава) и че ако не си заплатите, ще бъдат принудени да Ви осъдят… И … на пръв поглед те са си изрядни. Имат си документ като слънце. Вие сте го подписали, сложили са Ви в каталога…
Много хора не издържат войната на нерви, предават се и плащат. Т.е. ония отсреща си получават това, за което са се преборили… лесната печалба и без усилия.
Може ли да се направи нещо?
Много ми се иска да бъда свръхкатегоричен и да Ви кажа, че 100% няма да тръгнат да Ви съдят.
Искам, но няма да е коректно и затова няма да го направя. Защото нямам идея дали пък за някой няма да се напънат да заведат дело. Факт е, обаче, че във всички случаи, в които съм се включвал в дискусията като адвокат, нищо не е последвало. След 3-4 мейла дискусията умира. И в това има логика. Най-вероятно „бизнесът“ се „храни“ от стреса, който преживяват подписалите, а не от бизнеса. Но… за това няма 100% гаранция.
И за да не се налага да изпадате в ситуация, в която да се чудите дали да платите, или да не платите, Ви съветвам да четете внимателно какво подписвате. А ако имате съмнения, да се обърнете към адвокат.
Горното представлява само информативно представяне на една популярна заблуда. Дотолкова популярна из Европа, че пострадалите си имат собствено общество.
Статистиката е впечатляваща. Според един от сайтовете, който предупреждава за заплахата, около 50 000 човека са платили. Елементарната аритметика показва, че комбинативни измамници успяват да приберат почти 50 000 000 (петдесет милиона) евро. Интересното е, че европейските институции не са демонстрирали нужната нетърпимoст към този „бизнес“.
Без да искам да съм категоричен, ще кажа, че аз много бих се учудил ако измамниците наистина заведат дело за тези пари. Те са вложили много пари в това да направят документа да изглежда едновременно елементарен и труден да за четене. И едва ли биха искали да започва да се шуми прекалено много, тъй като по този начин ще привлекат внимание върху себе си .
И все пак казус с казус не си прилича и при проблем е добре да се обърнете за конкретна помощ към адвокат.
Колаж: Solar.bg
Адв. Станислав Станев, TrafficNews.bg