Вижте този документ. Вероятно много от Вас са го получавали по пощата и/или по мейла.


Вероятно това, което сте разбрали след поглед по диагонала, е, че някой Ви предлага да се включите безплатно (free of charge) в някакъв каталог. И тъй като всеки гледа авантата, се подписва, без да мисли и чете, изпраща го и … след три години получава фактура за 3 000 евро с деликатен намек, че ще го съдят за тях и започва да се чуди откъде му е дошло.

Нека да разгледаме документа под лупа. Ключовият надпис, който блазни е „free of charge„. И за да се поблазните по-лесно е направен да се откроява:


Малко хора се замислят какъв смисъл се влага в понятието „updating“. По „безплатна“ инерция хората приемат, че става въпрос за updating на каталога. Т.е., че публикацията/участието наистина няма да им коства нищо.

Я да видим сега как е ситуацията „под лупа“.




Не е случайно, че този текст е забутан в долната част на страницата. А още по-малко случайно е, че е целият с големи букви. Хората обикновено не се напъват да четат големите букви и затова пропускат какво искат да им кажат с тях. Но в случая то хич не е маловажно.


В резюме, с този текст Вие, подписващите, се съгласявате, че:
1. Сключвате договор за три години.
2. Цената за една година е 995 евро (т.е. за три години е 2 985 евро).
Найс, а?
И обикновено, Ви изпращат покана за плащане, когато вече и трите години са изтекли. Т.е. няма как да се върнете назад във времето и да се откажете от две от тях, например. На вашите опити да обясните, че е станала грешка, получавате учтиво пояснение, че всичко Ви е детайлно обяснено, описано; хората съжаляват, че сте допуснали грешка, ама услугата е предоставена. Името на фирмата Ви е фигурирало три години в някакъв си онлайн каталог (дето е съмнително дали някой го посещава) и че ако не си заплатите, ще бъдат принудени да Ви осъдят… И … на пръв поглед те са си изрядни. Имат си документ като слънце. Вие сте го подписали, сложили са Ви в каталога…

Много хора не издържат войната на нерви, предават се и плащат. Т.е. ония отсреща си получават това, за което са се преборили… лесната печалба и без усилия.

Може ли да се направи нещо?

Много ми се иска да бъда свръхкатегоричен и да Ви кажа, че 100% няма да тръгнат да Ви съдят.
Искам, но няма да е коректно и затова няма да го направя. Защото нямам идея дали пък за някой няма да се напънат да заведат дело. Факт е, обаче, че във всички случаи, в които съм се включвал в дискусията като адвокат, нищо не е последвало. След 3-4 мейла дискусията умира. И в това има логика. Най-вероятно „бизнесът“ се „храни“ от стреса, който преживяват подписалите, а не от бизнеса. Но… за това няма 100% гаранция.

И за да не се налага да изпадате в ситуация, в която да се чудите дали да платите, или да не платите, Ви съветвам да четете внимателно какво подписвате. А ако имате съмнения, да се обърнете към адвокат.

Горното представлява само информативно представяне на една популярна заблуда. Дотолкова популярна из Европа, че пострадалите имат собствено общество.  И именно поради факта, че е информативно (т.е. общо) представяне на проблема, а казус с казус не си прилича, Ви съветвам да не разчитате само на горния текст, а да се обърнете за конкретна помощ към адвокат.

Адв. Станислав Станев, TrafficNews.bg