Десетки жалби срещу служители на колекторските фирми получават ежемесечно в Комисията за защита на потребителите. Расте и вълната на обществено недоволство, продиктувана от некоректния и агресивен начин, по който някои от тях опитват да съберат дългове от граждани.
Колекторите са компании, които биват наемани от фирми, които не могат да съберат задължения от своите клиенти. Такава стъпка се предприема с цел неизплатените суми по договори, които са сключени с физически лица, да бъдат събрани. Съществува и друг вариант – колекторските фирми да закупят вземанията и да станат официален кредитор.
Социалният проблем се крие в начина, по който оторизираните фирми извършват процеса по събиране на задълженията. Стотици хора са подложени на системен тормоз с обаждания и заплахи, целящи единствено чрез психологическия механизъм на репресия длъжниците да погасят задълженията си.
Кони Генова от 17 години е постоянно пребиваваща в Холандия. Преди две седмици, в обедните часове на 15 август, жената получава телефонно обаждане от България, чрез което бива изнудвана по особено груб и заплашителен начин да заплати пари по банков път. Човекът отсреща не се легитимира, не посочва мотиви за искането, нито желае да предостави документация, която да докаже дълга.
„Започнаха да ме заплашват, че ако откажа да заплатя сумата, не мога дори да си представя какво ще ми се случи в България.“, обяснява младата жена пред репортер на Trafficnews.bg.
Жената получила позвъняване от непознат български номер и когато вдигнала слушалката от отсрещната страна я посрещнали с изречението: „Дължите пари, трябва да ги преведете в сметка, която ще ви изпратим до час по имейл.“.
„При моето незабавно искане страната в разговора да се представи, отсреща получих отказ. Мъжът не каза нито името си, нито фирмата за която работи.“, подчерта г-жа Генова.
В разговора била посочена сума между 1500-2000 лева, която трябва да бъде преведена от жената, но без мотив, без основания. Опитите на дамата да си изясня какъв е поводът за обаждането, каква е причината да се изисква паричен превод, остават напразни - тази информация й е отказана.
„Едва ли не от мен се искаше просто да преведа пари в една банкова сметка, без да знам какво е основанието за това, нито кой е титулярят на сметката. Държаха се с мен изключително грубо и агресивно. Даже бих казала брутално. Започнаха да ме заплашват, че ако откажа да заплатя сумата, не мога дори да си представя какво ще ми се случи в България. Все едно съм престъпник. Поведението им беше изключително вулгарно и язвително.“, коментира Генова.
Първата мисъл на жената била, че става дума за телефонна измама. Въпреки правдоподобната версия, че е станала жертва на ало-измамници, българката решила да проучи казуса. Прегледала сметките си в България и се оказало, че има задължения към мобилен оператор. Веднага се свързала с телекомуникационната компания, на която дължи пари поради подписан договор. От там й казали, че фирмата работи с колекторската фирма „С.Г. Груп“ ООД, която събира дълговете – неясно остава дали вземанията са прехвърлени чрез цесия, т.е. продадени или фирмата е упълномощена да изпраща извънсъдебни „покани“ от името на мобилния оператор.
„Бях поверила на роднини в страната да отговарят за погасяване на задълженията ми, но очевидно тези сметки са били пропуснати. Проверих сумите и те се разминават с исканите по телефона, като са далеч по-ниски. Категорично искам да изчистя задълженията си, но няма да преведа пари в една сметка, изложена в имейл и непридружена от легитимиране от страна на подателя.“, аргументира се жената.
От офиса на мобилния оператор, на когото жената е длъжник, я информирали, че не е възможно да преведе сумата от чужбина към тях. Нереалистично, но факт. Възможните варианти се изчерпват до това да изпрати парите на лице в България, което да отиде на каса и да заплати дължимото по сметката на жената.
Генова се обадила на номер, предоставен от телекомуникационната компания, принадлежащ на централата на колекторската фирма “С.Г. Груп”, а от там й казали да изчака имейла с банковата сметка, на която да преведе пари, но отново без предоставена каквато и да е друга информация.
След час жената наистина получила имейл, който не се затрудни да цитира пред журналиста на TrafficNews.bg, тъй като съдържанието му е лаконично, също като телефонния разговор: „Здравейте, това е банковата сметка, за която разговаряхме.“. Както става ясно от „обстоятелствеността“ на текста, сумата не е фиксирана писмено, нито пък имейлът е придружен от обозначаващи знаци на фирма или лице, което го изпраща. Няма и прикачени документи или мотиви за искането.
Поради множеството въпросителни и съвсем неясната информация, жената се свързала с пловдивския адвокат Росен Димитров. Той обяснил на жената да не предприема никакви действие и я предупредил, че ще се свържат с нея отново. Посъветвал я при следващото обаждане изрично да настоява обаждащия да се представи и да изясни от името на коя фирма е искането.
Действително жената получила обаждане само 5 дни по-късно на 22.08. Тя спазила поръките на адвоката и този път изкопчила отговор - мъжът се представил за служител на „Финанс Про Колект“.
„Аз репликирах, че съм се свързала с адвокат и в този миг те прекратиха връзката.“, заяви Генова.
„Подчертавам, че служителят на мобилния оператор ми дадоха номер на „С.Г. Груп“ ООД, а това се разминава с информацията, която получих при втората телефонна връзка, когато ми бе отговорено, че разговорът се води от името на „Финанс Про Колект“. Предметът на дейност и на двете фирми е събиране и цедиране на задължения. Но коя от двете е упълномощена да събира вземанията на телекомуникационната компания, така и не разбирам.“, изказа съмненията си българката, живееща в Холандия.
„Питам как се очаква българите в чужбина да погасят задълженията си? Как може да ти се обаждат със заплахи, да те рекетират да превеждаш пари в посочена сметка, без да получиш документация, мотиви, причини и идентификация на лицето и фирмата, която настоява за банковия превод? Коя от двете фирми изобщо представлява мобилния оператор? Питам как е възможно един българин в Холандия да бъде подлаган на тормоз, когато има желание да поеме отговорност за договорите, които е подписал, и последствията, произтичащи от тях?“, са част от риторичните въпроси, на които Генова, за сега неуспешно, търси отговор, но се надява адвокатът й да внесе яснота по случая.
Репортер на TrafficNews.bg потърси за отговор „Финанс Про Колект“. Техен служител, с когото разговаряхме по телефона, отрече всякакви обвинения, но подчерта, че е нужна информация за точния казус. На предоставения от фирмата имейл адрес е изпратено запитване, съдържащо конкретика по случая, но отговор към този момент няма. Като медия, придържаща се към Етичния кодекс на българските медии, ние ще публикуваме и тяхната позиция по казуса, в случай, че ни бъде предоставена писмено такава.
В опит да разрешим недоразумението по уточняване коя от двете фирми е упълномощена от мобилния оператор да събира вземанията му, екипът ни се свърза и с телекомуникационната компания. Тяхна служителка обясни, че компанията работи с много колекторски фирми и предостави техен списък, в който фигурира името както на „Финанс Про Колект“, така и на „С.Г. груп“. Тъй като имейлът красноречиво сочи като подател "Финанс Про Колект", еипът и извърши бърза проверка в ТР, която показва, че управителят на едноименната фирма Султанка Цампарова, всъщност ръководи цели 5 колекторски фирми, измежду тях и "С.Г. Груп".
За коментар е потърсен и адвокат Росен Димитров. Очаквайте интервюто, в което юристът разяснява законовото уреждане на процедурите по събиране и погасяване на задължения към частни фирми.
Виктория Петрова, TrafficNews.bg