Когато през пролетта е на обучение в Германия, за да се запознае с особеностите на дуалното образование, заместник-кметът по образованието на Пловдив Стефан Стоянов се приближава към финландския си колега и на шега му подхвърля: "А вие защо сте тук? Та нали оглавявате всички образователни класации." Финландецът го поглежда сериозно и отвръща: "О, трябва да знаете, че ние сме по средата на мащабна реформа. И работим постоянно за нови неща. Ако стоим на едно място, след 30 години няма да сме дори в топ 20."

Стефан Стоянов разказва тази история, за да илюстрира убеждението си, че доброто образование е онова, което има смелостта да се променя. "Образователната система се конкурира с много външни фактори за вниманието на едно дете. Ако седи на едно място и прави, каквото е правила преди 40 години, очевидно битката е загубена", казва той.

Под неговото лидерство през последните няколко години Пловдив започна няколко програми, които се опитват да въведат качествена промяна в начина, по който се преподава в българските общински училища. Общината инвестира в технологични иновации, започна пилотен проект за изнасяне на обучителния процес в облака, партнира си с бизнеса. А от началото на миналата година започна амбициозна реформа и в предучилищното образование чрез въвеждане на "Монтесори" педагогика в общинските детски градини.

Разбира се, "Монтесори" е само един от многото иновативни образователни подходи в ранното детско развитие. Но той може да донесе изцяло нова философия на възпитание в българското масово образование, която насърчава самостоятелността и правото на избор, развива индивидуалните качества на детето, което се учи чрез правене (виж повече за метода в карето). Запознаването на общинските детски градини с "Монтесори" метода е важно и поради друга причина - това е един от малкото примери в свръхцентрализираната ни образователна система за промяна, която тръгва отдолу нагоре, от инициатива на местната власт вместо от спусната заръка на Министерството на образованието. И както казва самият Стефан Стоянов, тъкмо в това е смисълът от децентрализацията - да се инвестира в различни политики, да се изпробват различни варианти. "Така се раждат добрите решения", убеден е той.

От този месец първите 28 успешно завършили обучението по "Монтесори" педагогика учители започват работа с деца в пет пилотни детски градини в Пловдив. В следващите две години те ще бъдат наблюдавани от обучителите. А общината е назначила и експерт, чиято всекидневна работа ще бъде да посещава детските градини и да осигурява подкрепа на преподавателите при необходимост. Обучението, което продължи 10 месеца, се извърши от трима български експерти с диплома от AMI (Международната "Монтесори" асоциация) по учебна програма, разработена за проекта заедно с Нов български университет.

Вече е започнала подготовката и на втората група учители. Планът на община Пловдив е до края на 2018 г. програмата да е обхванала около 20% от педагозите в града, тоест да има около 180 обучени "Монтесори" преподаватели в системата за ранна детска грижа. До края на 2017 г. вече трябва да има детски градини, които работят изцяло по "Монтесори" методиката, което означава през обучения да преминат не само учителите, но и помощният персонал - възпитатели и помощник-възпитатели. Те ще бъдат подготвяни по друга програма, но идеята е, че като подкрепящи преподавателите тяхната роля също е важна за децата, тъй като са модел на отношения и общуване.

Подготовката за завършването на първата група курсисти е отнела на общината около две години проучвания и разработване на програмата. В списъка му със задачи през 2017 г. е и как да я разшири към най-малките, тоест яслените групи. "И да помислим дали не можем да направим и по-голямата крачка - към училище", споделя амбициите си той.

През изминалата година общината е отделила около 150 хиляди лева за "Монтесори" програмата, което включва както обучението на учителите, така и оборудването на детските градини с материали. Методът "Монтесори" има принципи как трябва да бъдат пригодени стаите, така че да са адекватни към децата и на тяхната основа са обновени вече десет детски занимални.

Стефан Стоянов разказва, че с него вече са се свързали представители на две други общини от района на Бургас и Велинград, които са се интересували от практическите страни по въвеждането на метода "Монтесори". "За нас е важно да споделяме ноу-хау, което вече сме натрупали", казва той. Затова администрацията планира третият курс за преподаватели да бъде отворен за учители от детски градини - частни или общински - от цялата страна. Вече има заявен интерес и от директори и преподаватели от учебни заведения в София.

Процесът

Въпреки че същинските занимания по "Монтесори" метода започват от януари, децата в пилотните пет детски градини са в период на преход към принципите му още от септември. Това включва предимно упражнения, свързани с взаимоотношенията както между децата и правилата в групата и т.н. "Фокусът ни през тези месеци беше върху адаптацията, от една страна, към новата среда, а от друга, поставихме внимателно началото на разговора за уважението и толерантността един към друг и няколко простички правила, без които не става работата", разказва Ренета Венева, която е психоложка по "Монтесори" и водеща обучителка по програмата на община Пловдив. "Например в нашите групи не се тича. Говори се тихо, не се повишава тон, уважително се прекъсва разговорът между две деца или между госпожата и дете, учихме се как да кашляме и кихаме, така че да не се разболяваме един друг", дава пример Венева.

Сред трудностите по въвеждането на метода в общинските детски градини Ренета Венева посочва начина, по който работи самата система. Така например в общинските детски градини децата са разделени на групи според възрастта си, докато в "Монтесори" метода три-, четири- и петгодишните се обучават заедно. Идеята е, че по-малките се учат естествено от по-големите, а по-големите се чувстват овластени да подкрепят по-малките да успяват. Друго предизвикателство е, че в "Монтесори" групите по света за една група деца се грижат двама възрастни, а в българската недофинансирана система с това е натоварен обикновено само един преподавател. Един от начините, по който в Пловдив смятат да адресират този проблем, е като обучат и въвлекат помощник-възпитателите да подкрепят учителите по-активно.

И все пак най-същественият аспект от промяната от досегашния модел към "Монтесори" практиката е съвместната работа между родители и учители. "В "Монтесори" педагогиката на възрастния човек и на педагога е отредена важната роля не да води процеса и да разсъждава вместо детето, а да подкрепя детето тогава, когато то прави своите избори, да го вдъхновява да прави нещата само", обяснява Ренета Венева. Тя подчертава, че това отношение към детето трябва да се изповядва от всички възрастни, които имат досег с него. "Ако има разминаване между моделите на различните хора в детската градина или между детската градина и семейството в изповядването на тази философия, това би объркало детето и даже би му навредило", казва тя.

Затова паралелно с обучението на учителите програмата залага много и на срещи и разговори с родителите, за да има синхрон и с техните разбирания и тревоги.

Когато започват курсовете, най-големите притеснения на преподавателите, е, че ще им се наложи да излязат от зоната си на комфорт и да забравят онова, което вече могат да правят добре и лесно. Нели Ушева, която е една от преподавателките, завършили първия курс, разказва, че дългият стаж в системата може както да помага, така и да пречи и притеснението дали ще се справиш е валидно. В нейния случай това са 12 години опит в детска градина, а преди това още 5 като начална учителка. "В "Монтесори" учителят няма водеща роля, той има насочваща и подкрепяща, не е човекът, който размахва пръст в средата. В центъра минава детето и учителят трябва да следва темпа, който детето определя, а не темпа на държавните изисквания и системата", обяснява промяната тя.

Родителите от своя страна пък се вълнуват какво да правят у дома, разказва Ренета Венева. Майките и татковците задават въпроси за това как да уеднаквят подходите си към детето, как да напаснат възпитанието на по-малките деца и по-големите, които са били възпитавани по друг начин. Какво да правят с бабите, които са много любящи и обичат да вършат нещата вместо децата, независимо дали става дума за завързване на обувките или почистване на масата след хранене. Някои са скептични, че учители, които 20 години са повишавали тон или са работили по един начин, ще сменят подхода си след само година обучение и т.н.

Мария Черкезова-Троева, която е майка на две деца в една от пилотните градини, които започват работа по "Монтесори" метода, обаче казва, че има доверие на учителките и знае, че много се стараят в работата си. Мария също вече се опитва да работи по-последователно по метода и вкъщи. "На родителските срещи ни обясниха, че ролята на родителите е изключително важна. Ние трябва да продължаваме това, което се прави в градината. Ако в градината са учили да сгъват дрехи, да дадем тази възможност и на децата ни, ако поискат същото, вкъщи", обяснява тя. И добавя, че вече наблюдава промяна у децата си: "Все повече искат да правят всичко сами. Дори се научиха да си духат и нослетата сами, да отварят и затварят тихо врата и малко по-често започнаха да си прибират играчките. Онзи ден дори ми направи впечатление, че малкият каза "отивам да си избера игра".