За българите Гърция се превърна в любима туристическа дестинация. Все повече наши сънародници предпочитат съседската страна заради по-дългия летен сезон, плажовете, кухнята, близкото разстояние и най-вече заради поносимите цени в масовите курорти.

В последните години обаче не един и двама български шофьори, свикнали да карат без да се съобразяват с пътни знаци и правила,  „изгоряха” с високи глоби. Причината – непознаване на гръцкия Закон за движение по пътищата.

Някои водачи бяха изненадани с тежки парични санкции също и заради празноти в правната ни уредба. Става дума за техническите данни на автомобила, които са записани в големия талон на возилото. Както е известно, у нас е задължително при пътна проверка да се представя само малкия талон, но не и големия.

Точно обратното се оказа в Гърция – там властите искат т.нар. „Част І на свидетелството за регистрация” (същият проблем възникна и в Унгария), най-вече от шофьорите на тежкотоварни автомобили. Причината – директива за крайпътните проверки, по която се иска да се знае технически допустимата маса на превозното средство, натоварвания на оси, маса на превозното средство, за да е реална проверката.

В част ІІ на нашето свидетелство нямаше такива данни, затова основанието на гръцките, а и на унгарските власти, бе, че трябва да разполагат и с част първа.

Заради проблема българската Пътна полиция промени малкия талон и сега в него се вписват почти всички технически параметри на автомобила. Гражданите, които са си извадили от новия образец талон, спокойно могат да пътуват с него в посока съседската страна. Онези, които карат с малък талон по стария образец, е добре за всеки случай да си вземат и големия талон. Това се отнася особено за водачите на камиони. През лятото на 2014 г. български водач на микробус отнесе близо 10 000 евро глоба заради това, че нямал голям талон.

От КАТ успокоиха, че в последните месеци нямат оплаквания от наши шофьори, които да са имали проблеми с гръцките власти заради талоните.

Какво трябва още да знаят българите, когато пътуват към южната ни съседка, за да не бъдат неприятно изненадани от законите там? Още повече, че в последните години паричните глоби бяха значително завишени.

В Гърция гражданите на ЕС влизат с лична карта, паспорт или временен документ за самоличност. Ограничението на скоростта по магистралите е 130 км, в населените места – 50 км, в извън населените – 90 км, а по скоростните пътища – 110 км в час. Абсолютно забранено е вкарването на гориво с туби, защото в страната има въведени специфични изисквания за съхранението му, уточняват от Външно министерство.

Пътищата  в страната са много добре изградени и поддържани, което предполага развиването на висока скорост. Трябва да се знае обаче, че местните пътни полицаи са строги и стриктни, особено към българите. И ако някой е решил да използва антирадар, който да го известява и да смущава монтираната край пътя техника за засичане на скоростта, трябва да знае, че рискува много. По информация на нашето външно министерство в гръцкия Закон за движение по пътищата предвидената глоба за антирадар в колата е 2000 евро. Освен паричната санкция се предвижда отнемане на книжката за 30 дни и сваляне на регистрационните табели за два месеца.

За сравнение, у нас водач, който използва устройство, смущаващо действието на уредите, използвани за измерване скоростта на движение на моторните превозни средства, се наказва с глоба до 50 лв.(чл.181, ал.2 от ЗДвП). В Австрия и Германия пък санкцията е 1000 евро.

Оказва се, че санкциите в Гърция за превишена скорост не са толкова високи, колкото например за извършването на някои други пътни нарушения. Например, за опасна маневра наказанието е 700 евро глоба, 30 дни без книжка и спиране на автомобила от движение за 10 дни. За преминаване на червен светофар отново се предвижда 700 евро глоба, сваляне на табелите на автомобила за 60 дни и отнемане на шофьорската книжка на водача за 20 дни, съобщават от Външно. За неспазване на сигнализацията на жп прелез или неправилно изпреварване санкцията пак е 700 евро и 20 дни без книжка.

За превишаване на максимално допустимата скорост с 30 км/ч или за движение по магистралата с над 150 км/ч – глобата е 350 евро и 90 дни без книжка. Употребата на алкохол от 0,25 мг/л до 0,40 мг/л ще ви излезе 200 евро, а от 0,40 мг/л до 0,60 мг/л – 700 евро и 90 дни лишаване от правоуправление. За над 1,1 промила санкцията е 1200 евро, шест месеца без книжка и евентуално два месеца затвор.

Имайте предвид, че без книжка може да останете дори за говорене по джиесема по време на шофиране.

У нас глобата за такова нарушение е едва 50 лв. и 6 т. от контролния талон. За пресичане на червено глобата е 100 лв. и 8 точки. За шофиране с от 0,5 до 1,2 промила книжката се отнема за срок от 6 до 12 месеца, а глобата е в размер на от 500 до 1000 лв.

В Гърция, както и в останалите страни от ЕС, има въведена по-ниска концентрация на алкохол за нови водачи и шофьори професионалисти – 0,2 промила. България е единствената страна в Съюза, в която все още няма въведено такова разделение между „млади” и „стари” водачи. У нас допустимата граница е 0,5 промила за всички водачи, но в парламента има внесен проект за промени в Закона за движение по пътища, който урежда този въпрос.

Българите трябва да знаят още, че в момента, в който гръцките полицаи отнемат номерата, автомобилът няма право да се движи. След като изтече наказанието, водачът или упълномощен от него човек може да отиде в Гърция и да получи талона и номерата. С една дума автомобилът остава в чуждата държава, защото след като няма регистрационни табели не може да напусне страната.

Наказанията се налагат по административен, а не по съдебен ред, и влизат в сила веднага.

Нашите сънародници винаги трябва да изискват протокол от наложената им санкция от полицейските власти, защото имат право да обжалват.

При плащане на глобата в 10-дневен срок, размерът на дължимото се намалява с 50% от указаното в квитанцията. Парите се внасят в общината или в пощата. Проблем е, ако наказанието бъде наложено през уикенда.

В Гърция включването на светлини през деня не е задължително.

Трябва да се знае също, че е задължителна замяната на българските регистрационни номера на автомобила с гръцка регистрация, ако пребивавате дългосрочно – над 3 месеца във всяко полугодие.

При пътуване в тази страна българските граждани трябва да имат валидна европейска здравноосигурителна карта. Задължително е притежаването на зелена карта или валидна застраховка за автомобила.

От Външно съветват българските граждани да не пренасят багаж на непознати, както и да возят стопаджии. В това отношение на българските шофьори на тежкотоварни камиони се препоръчва да бъдат особено внимателни на изходните пристанища в Патра и Игуменица.

В Гърция е забранено носенето на огнестрелно и хладно оръжие, включително и пренасянето му в автомобил. Това правило включва и ножовете за обичайна употреба с по-голяма дължина на острието. При катастрофа е задължително да се извика пътна полиция. При по-леки ПТП-та полицията може да не състави протокол, а да поиска двамата участника да си разменят данните от застраховките.

Българските граждани трябва да знаят още нещо много важно, което е въведено в нашия Закон за движение по пътищата.

Член 184, ал.4 от този закон задължава лицата, на които при пребиваване зад граница е било отнето международното свидетелство за управление на МПС, издадено в България, при завръщането си в страната да уведомят МВР в срок от 7 дни.

При отнемане на националното свидетелство за управление на МПС у нас шофьорът е длъжен да върне и международната си книжка в едноседмичен срок (чл.184, ал.3).

В противен случай и за двете нарушения го заплашва глоба от 30 лв. В Гърция зимните гуми не са задължителни.

Източник: Uab.org