Впечатляващ проект за многоетажния паркинг на улица „Любен Каравелов” бе класиран на първо място на архитектурния конкурс, обявен от градските власти.  Победител в конкурса бе консорциумът  „Хайпарк”, а в него влизат трима водещи проектанта -  арх. Румен Първанов, арх. Илко Николов и арх. Искрен Галев, като те са спечелили с двоен резултат пред втория класиран.

Проектът за многоетажният паркинг е без аналог в България. Той ще се състои от две тела, в които ще има механични устройства тип „виенски колела” . Автоматизираната система ще приема 192 автомобила, като влизането излизането от паркинга е изключително опростено.  

В основата на проекта е Vertical Rotary Parking. Това е съоръжение, оприличавано на виенско колело. Автомобилите се паркират в гондолите само на приземно ниво. На останалите нива при заявка за паркиране или депаркиране, подадена на обичайната и позната колонка с магнитни карти, съоръжението се завърта и предоставя празна гондола, респективно гондолата с колата, която напуска паркинга.

Арх. Румен Първанов разказа пред TrafficNews.bg, че системата може да функционира и без ограждане, но предвид местоположението на обекта и контекста, те предлагат окачена фасада от пана, на която ще има вертикална зеленина.

„За постигането на максималния капацитет при спазването на градоустройствените параметри ние сме разположили 12 кули, разпределени в два корпуса, успоредни помежду си и на ул. „Йордан Йовков”. Всяка от кулите е с капацитет 16 паркоместа или общо в дванадесетте кули има 192 паркоместа. На приземното ниво са очертани двете зони за изчакване, както и еднопосочната улица с ширина 3.50 м”, обяснява арх. Първанов.  Едно от големите предимства на тази система е, че е изключително екологична. При нея няма замърсяване на въздуха и висок шум, тъй като движението в паркинга се извършва от платформите, върху които са колите.

Влизането в многоетажният паркинг ще се осъществя от еднопосочната ул.„Йордан Йовков” , а изхода е към ул.” Любен Каравелов” надясно към бул.”Руски”. На входовете/изходите на дванадесетте кули са монтирани бариери с електронно таксуване.

Проектантите дават и интересно решение за пространството между двата корпуса. Ще бъде изградена паркова зона от 450 кв.м, в която ще има детска площадка и зони за релакс.

„Цената на проекта, не е по-висока от ортодоксалните паркинги, които се изграждат. Системата с фасадата ще струват около 2 млн. лева, а с парковата зона върху плочата още около 300 хил. лева. Системата е на голяма китайска компания, която набира все повече популярност”, казва арх. Първанов.

Наградата за консорциума   „Хайпарк” е 5000 лева, като освен паричната награда  първият класиран участник ще подпише договор и за направата на техническия проект.

Неговото строителство може да започне най-рано догодина,  като първо трябва да се освободи изцяло терена . В момента там е ситуирано ДКЦ VI, като то ще бъде преместено в сградата на МБАЛ „Св. Мина”

Избират между 7 проекта за най-големия многоетажен паркинг, който предвиждат в ПловдивКомисия разглежда идейните предложения, следващият кмет го изгражда