Обществено обсъждане на проектите за сградата на Дружеството на пловдивските художници ще поискат от Камарата на архитектите в Пловдив. Това стана ясно на снощното обсъждане, инициирано от председателя на ДПХ Снежана Фурнаджиева. По време на срещата тя представи с кадри, заснети с телефон, възможните варианти за галерия, защото се оказа, че фирмата изпълнител ГБС-Пловдив е забранила да се изнася публично информация за бъдещото здание. 

На заседанието е имало бурни дебати. Архитектурната гилдия е изразила недоволството си от факта, че сградата се изпълнява на инженеринг и че всичко около проекта тъне в неясноти. 

Точно затова инициирах тази среща и защото мнението и подкрепата на професионалистите в Пловдив е важно за нас. Смятах, че така ще се намали напрежението от неяснотите около сградата. Имам обаче усещането, че архитектите не искат да разглеждат сградите, за тях е проблем, че няма проведен конкурс. Ние всички сме съгласни, че инженерингът не е удачна процедура. Струва ми се, че в гилдията им повече става дума за вътрешни разногласия и лични интереси, отколкото за принципен спор. Жалко, че се стигна дотам да се удря по престижа и да се унижава доказан професионалист като арх. Петкана Бакалова, макар че спорният първи вариант на сградата не е неин, коментира Снежана Фурнаджиева. 

Тя уточни, че в момента на терена се строи задната част на сградата, която е безспорна. Археологът Здравка Коркутова също ще работи на мястото, тъй като има малък сектор, в който се налагат проучвания. 

Споровете за сградата възникнаха по отношение на част от фасадата. На Експертния съвет по устройство на територията бе препоръчано на проектанта да промени визията на предната част и особено на колона, която не бе одобрена от никого. Тогава  арх. Петкана Бакалова пое ангажимента да изготви проект на фасадата и да го представи пред кмета. Точно този проект в момента е засекретен.  Друг вариант – премахвайки предната част на сградата, предложи Иван Тотев, притеснен от отрицателните становища на архитектурната гилдия. 

Безпокойството  ни идва оттам, че се говори за вариант на сграда – скучна, правоъгълна като магазин или гара. Нещо повече – говори се, че фирмата изпълнител е внесла писмо с искане за изготвяне на задание и възлагане на такава галерия, заяви Снежана Фурнаджиева след срещата с архитектите. 

Тя допълни, че художниците държат на новия проект на арх. Бакалова и са готови да съберат допълнителни средства, ако се окаже, че е по-скъп от заложената в инженеринга сума. Но за това трябва да им се даде възможност от фирмата „ГБС Пловдив” да се направи изчисление всъщност по-малко или повече ще струва този проект. Засега това им е отказано. 

Ние поехме ангажимент да открием дарителска сметка, ако установим, че новият проект надхвърли първоначалната сума. Намерихме фирми, които са готови да помагат – със средства и с материали, обяви Снежана Фурнаджиева. 

Тя изрази притесненията си, че поредните спорове около галерията на ул. „Гладстон” ще възпрепятстват завършването на обекта и припомни, че голямата гилдия на художниците е без дом. 

Ние създаваме духовност. Даваме облика на този град. Иска ми се това да не бъде забравяно от архитекти и администрация. В тази дискусия няма място за лични интереси, защото немалко обекти в този град се изпълняват именно от архитектите, които участват в публичния дебат. И се правят не с конкурс или обществена поръчка, завърши Снежана Фурнаджиева. 

Арх. Петко Костадинов, председател на Регионалната колегия на Камарата на архитектите: 

Снощи не се случи нищо, защото Снежана Фурнаджиева показа едни визуализации в три варианта. От тях не стана ясно какво точно съдържа проектът. За съжаление, проектантът на сградата не беше на срещата, защото клауза в договора с главния изпълнител забраняваше да разгласяват подробности от проекта. По този начин колегите не успяха да вникнат в съдържанието на вариантите. Общо взето отказаха да коментират проекта. Взе се решение да поискаме от възложителя на инженеринга – кмета на града Иван Тотев, да организира обществено обсъждане, на което да бъдат показани вариантите на проектите в тяхната пълнота. 

Проектите са три варианта. Първият е този, въз основа, на който е издадено строителното разрешение. Той бе оповестен и разгледан на ЕСУТ. Този вариант бе атакуван много остро и кметът обяви, че ще се промени. Оттук дойде тревогата на Снежана Фурнаджиева, че ще се осакати сградата като се премахне част от нея. Всъщност целта на това обсъждане бе тя да получи подкрепа за един трети вариант, който да е подобрен вариант на първия. Но не вариант, който изпълнителят Главболгарстрой желае да изпълни – една паралелепипедна сграда, която с нищо няма да подобри състоянието на нещата. Този втори вариант на сграда би стоял по-зле отколкото съборената стара сграда на Дружеството на пловдивските художници. 

Камарата на архитектите в Пловдив ще провокира едно обществено обсъждане в по-широк кръг, защото хората имат право да знаят какво ще се строи на мястото на старата галерия. Това е едно знаково за Пловдив здание. Още повече Дружеството на пловдивските художници е много силно. Пловдив е град на художниците и трябва да има най-хубавата сграда в България според нас – архитектите. 

Процедурата позволява по време на строителството да се извърши промяна на проекта. Опасението на колегите и на председателя на Дружеството на пловдивските художници е, че ще се отиде към един по-лош вариант от това, което има като строително разрешение. А в същото време шансът да се подобри е много голям, при положение обаче, че общината осигури допълнителни средства. Тъй като сумата, предвидена за строителство, е лимитирана и ограничава някои по-пищни решения, които се харесват на художниците. 

За съжаление на срещата не присъстваха представители на фирмата изпълнител. Лично ги поканих, но те отказаха с аргумента, че нямат разрешение от кмета да представят проекта.  Това бе и основната причина колегите да откажат да коментират тези частични визуализации, които бяха представени.