Учители от няколко пловдивски школа се събират утре сутринта пред сградата на Община Пловдив,  за да защитят план-приема си за 2019/2020 учебна година. Причината за недоволството им е писмо от отдел „Образование” на общината, получено в понеделник. В него се посочва, че във връзка с изпълнение на Плана за преминаване на едносменен режим, държавният план-прием трябва да бъде намален с една паралелка в сравнение с настоящата учебна година. 

„Това значи ли, че за училищата с прием една паралелка за тази година, следващата ще бъде нулева? Ами тези училища с прием две паралелки, правят план-прием само с една (50% от приема)?”, питат преподавателите. Според тях това е грубо и антидемократично вмешателство в училищната политика, както и нарушаване на закона.

Учителите са притеснени, че от това разпореждане ще последват съкращения. Затова настояват за среща с ресорния зам.-кмет утре, от когото изцяло зависи решаването на проблема.

"Никъде няма да има нулева година", увери пред TrafficNews.bg зам.-кметът Стефан Стоянов. 

Припомняме, че в Закона за предучилищно и училищно образование бе заложено преминаването към едносменен режим в училищата да стане до 2021 г. Преди старта на тази учебна година обаче бе направена корекция в нормативната база и МОН се отказа от този фиксиран краен срок. До 10 декември 2018 г. общините трябваше да дадат предложения как да стане по места преходът от учене сутрин и следобед към едносменен режим.

„Преминаването към едносменен режим е добро, задължително от гледна точка на добрата учебна среда, но е скъпа цел”, призна в края на миналата година министърът на образоването и науката Красимир Вълчев. По думите му, най-сериозен е проблемът в София, Пловдив, Варна и Бургас. 25 училища в Пловдив са на двусменен режим.

„Преминаването на двусменен режим включва както строеж на нови училища, така и дострояване на съществуващи училища, така и намаляване на приема и по-равномерно разпределение на учениците между съществуващи сграден фонд и оптимизиране на ползване на мрежата. Някъде имаме излишък на база в професионални гимназии и недостиг в неспециализирани, общи училища", каза още Вълчев.

Според него с въвеждането на принципа на близост от миналата година в приема за първи клас е констатирано, че разпределението на децата между съществуващи училища е по-равномерно тази година.