Заплаха за националната сигурност, отцепване на България от съседните натовски държави, отцепване на Пловдив от България, прекъсване на връзките между София и останали точки на страната и отвъд граница - това са само част от предупрежденията, които отправиха членуващите в "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" /ГИОРТ/. Те са изпратили сигнал към НАТО за инцидента с дерайлиралия влак на гарата в Пловдив, като са посочили всички гореописани рискове, на които страната е изложена при такива обстоятелства. 

"В случай, че подобен инцидент се повтори и релсите се блокират в момент на криза, ние оставаме парализирани", посочи пред репортер на TrafficNews.bg Веселин Кирев координатор на сдружението, създадено през 2011 след Железничарските стачки. 

От ГИОРТ настояват за възстановяване на алтернативни резервни жп трасета, като са изготвили и карта, в която визират южното обходно жп трасе в Пловдив, което в момента не се използва и е прекъснато на няколко места. 

"При война или друга кризисна ситуация, ние се излагаме на огромен риск. Обичайно именно жп транспортът се използва за евакуация на много хора, както и за придвижване и преместване на военни и хуманитарни екипи и техника. В Русия например прекарват танковете си по жп линиите. Първото нещо, което се блокира в такива ситуации са пътищата, затова жп линиите са изключително важни. Ако Централна гара в Пловдив бъде блокирана не може да премине дори военен влак", посочи Кирев. 

Ето и цялото писмо на "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт", което е разпратено освен като сигнал до НАТО, така и до министър-председателя Бойко Борисов, до министъра на отбраната Красимир Каракачанов и министъра на транспорта Росен Желязков: 

"Във връзка със станалия инцидент на гара Пловдив с влак на частния товарен железопътен оператор „Булмаркет“ от 16 февруари 2019 г., който причини материални щети и значителни проблеми с движението на влаковете в цяла Южна България, бихме искали да ви обърнем внимание, че този случай е показателен за рисковете пред националната сигурност на Република България. Това е така, тъй като при евентуална извънредна ситуация, без значение военна - свързана с прекъсване и повреждане на релсов път или цивилна – пожар, наводнение, атентат или други целенасочени действия за блокиране на гара Пловдив, цялото влаково движение в посока от София – през Пловдив до Бургас/Турска/Гръцка граница, както и трасето Пловдив – Филипово – Карлово или Пловдив – Филипово – Перущица, както и Пловдив – Асеновград , ще бъде възпрепятствано и/или прекъснато. Това означава невъзможност или силно затруднение за бързото и ефективно дислоциране на военни и/или хуманитарни екипи/мисии на територията на цяла Южна България, а също и би прекъснало или силно затруднило жп връзката между страни – партньори от НАТО."

Гражданите са изпратили и създадена от тях карта, показваща голям брой премахнати през годините жп връзки, чиято липса в момента пречи за диверсифициране на движението при евентуален инцидент. В момента всички трасета водят към гара Пловдив и ако тя бъде блокирана, влаковете ще трябва да бъдат спрени или да заобикалят по много по-отдалечени маршрути, което в момент на криза, може да се окаже с катастрофални последици.

"Трасетата и връзките, са оцветени в червен цвят - посочват от инициативата и продължават - в момента от направление София не съществува директен достъп до гара Филипово (трасето е демонтирано окончателно през 2017 г.). Сега, за да стигнат до тази гара и за да продължат по направление Бургас/Карлово/Панагюрище, влаковете задължително трябва да стигнат до гара Пловдив, да обърнат движението си и да се върнат към гара Филипово.

Ситуацията е подобна и от южната страна на града. През 2016 г. южното обходно трасе (в червено) е предадено от Национална компания железопътна инфраструктура на Община Пловдив. То е прекъснато на няколко места, но иначе е със запазен релсов път. Това трасе осигурява обход на гарата от юг. По наша информация общината планира разширение на съществуващ автомобилен път и окончателно премахване на жп линията.

С жълт цвят е показано трасето Пловдив – Филипово, което също през годините е било обект на опити за премахване като тази тема продължава да се коментира и бъдещето на трасето е неясно.

Гражданите припомнят, че ситуацията в София е много сходна - като през годините са премахнати Околовръстната железница на града, заобикаляща Централна гара от юг и двете трасета, заобикалящи я от Север - през гара "Биримирци".