Нови два проектозакона, публикувани за обществено обсъждане, ще борят травматизма по пътищата в България. Проектите за чисто нов Закон за водачите на моторни превозни средства и за Закон за движението по пътищата са публикувани за обществено обсъждане в онлайн портала за консултации към Министерски съвет.

Основната цел на предложението е, цялата нормативна база, която касае водачите на МПС, да бъде изкарана в отделен закон, тъй като според управляващи и експерти в момента Закона за движение на пътищата не е систематизиран и не работи добре. Шофьорите и кандидатите за книжка не можели да се ориентират какво се иска от тях. Съдържанието му се счита за неясно и трудно разбираемо и това налага, според мотивите към него налага необходимостта от усъвършенстване на законодателството в сферата. 

Така в новия отделен закон ще бъдат включени условията за придобиване на правоспособност за различни категории превозни средства, както и лицата и фирмите, провеждащи обучение на кандидат-шофьорите, и тези провеждащи психологически изследвания. Не на последно място в него се отделят и уреждат правила за шофьорите на таксита, на друг вид обществен превоз и както и такива, превозващи големи товари и специфични стоки. 

Режим за НОВ шофьор през първите 6 месеца 

Може би най-рестриктивни са мерките за т.н. нови шофьори или тези, които сега придобиват за първи път книжка. 

За първите 6 месеца новият водач с категория В или В1 може да управлява моторни превозни средства с мощност до 50 kW /67 конски сили/. Ако мощността на колата надхвърля ограниченията, новакът ще може да шофира само с придружител, който има книжа минимум от 5 години. Условията не свършват тук, тъй като придружителят трябва да няма наказания, с които му е отнемана правоспособността през последните 5 години, да не е употребил алкохол и наркотични вещества. 

Новият шофьор няма да може да превозва пътници в тъмните часове на денонощието - между 22:00 часа и 6:00 часа, освен ако няма придружител - трезвен и отговарящ на горните условия. Ако бъде хванат придружител без оглед на какво основание - по-мощна кола или каране през нощта, и той не отговаря на условията, той ще получи персонална глоба от 200 лева.

За нарушения на тези разпоредби от страна на новите шофьори пък се предвижда взимане на книжка а за срок от 3 месеца и глоба от 500 лв. 

Няма промяна във възрастите за придобиване на съответните категории за мотори, леки автомобили и камиони. 

Промени в изпитните условия за кандидат-шофьорите

Интересна новост е въвеждането на интерактивни видео материали в теоретичния изпит за водачи. В закона е записано, че теоретичният изпит се състои от решаване на тест за проверка на знанията на кандидата за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства и проверка на възприятията и поведението му чрез интерактивни видеоклипове.

Промени се предвиждат и в практическите изпити, които ще се провеждат на учебна площадка, както и по пътища, отворени за обществено ползване, в и извън населените места. Конкретни изисквания и изпитни въпроси обаче и при теоретичното, и при практическото тестване, ще бъдат определяни със заповед на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Чрез заповедта ще бъдат определяни набор от изпитни въпроси и интерактивни видеоклипове за отделните категории правоспособност, с които се проверяват теоретичните знания и способността да се възприема пътната обстановка, уменията и поведението на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства; методика за оценка на уменията и на поведението на кандидатите при управление на моторни превозни средства.

В проектозакона се предвижда още намаляване на административната тежест за автошколите, като режимът за учебните центрове, които провеждат обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства, се променя от разрешителен на регистрационен. Редът за продължаване на срока им за регистрация пък ще бъде много облекчен. 

Глоби и наказания /ценоразпис/

Минаване на червено - 150 лв. 

Неспазване на знаци и пътна маркировка - 150 лв. 

Отнемане на предимство - 150 лв. 

Каране в насрещното - 150 лв. 

Неспазване на ограничения за размер, маса или натоварване на оста, при забранителен режим - 1500 лв. 

Не добре укрепен товар, представляващ опасност - 1500 лв, в по-леки случаи 500 или 1000 лева.

Опасни неизправности на МПС- 500 лева, в по-леки случаи 50 или 200 лв. 

Без книжка или на за съответната категория - 600 лв. 

Без книжка - 600 лв. 

Превишаване на скорост в градски условия: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 100 лв.; от 31 до 40 km/h - 400 лв.; от 41 до 50 km/h - 600 лв.; над 50 km/h - с глоба от 700 лв. и 3 месеца лишаване от право да управлява моторни превозни средства, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

Превишаване на скорост в извънградски условия: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 100 лв.; от 31 до 40 km/h - 300 лв.; от 41 до 50 km/h - 400 лв.; над 50 km/h - с глоба от 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

Превишаване на скорост при МПС за обществен превоз на пътници или за превоз на опасни товари: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 150 лв.; от 31 до 40 km/h - 500 лв.; от 41 до 50 km/h - 800 лв.; над 50 km/h - с глоба от 1000 лв. и 3 месеца лишаване от право да управлява МПС, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.

Хоризонт за промени

След обществено обсъждане на проектите, тепърва предстои съгласуване и одобряване от страна на Министерския съвет, след което гласуване и приемане от Народното събрание. Според мотивите на новия Закон за водачите на МПС с приемането му ще се постигне подобряване на качеството на обучение и провеждането на изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС. Ако новите закони бъдат одобрени, те трябва да влязат в сила от 1 септември 2019.

Новото законодателство в сферата се разглежда като част от мерките, включени в Националната стратегия за подобряване безопасността на движението (2011-2020 г.), в която е поставена конкретна цел - да бъде намален броя на убитите с 50%, а на ранените - с 20 %, спрямо същите от 2010 г.

Все още не е ясно как точно разделението на закона ще повлияе върху тези стойности. 

Заложената прогноза към 2020 г. е броят на загиналите да бъде под 400 човека годишно, но към момента е налице отклонение от предвидените прогнозни темпове за намаление на пострадалите. 

От началото на разглеждания в Националната стратегия период до 2012 г. и 2013 г. продължи намаляването на смъртността по пътищата, когато броят на загиналите е най-нисък (601 загинали) за последните няколко десетилетия, но въпреки това, смъртността по пътищата в Република България продължава да е на едно от високите нива на средно европейско равнище.

От 2014 г. до 2016 г. се наблюдава увеличаване на абсолютния брой на тежките ПТП и на пострадалите при тях лица (загинали и ранени), като се констатира отклонение с 30,39% от заложените прогнозни темпове в Стратегията за намаление на загиналите.

Тази негативна тенденция се променя през 2017 г., когато се отчита намаление и по трите абсолютни показателя на пътнотранспортната аварийност – брой на тежки ПТП, загинали и ранени лица.

Независимо от общото намаление на пътнотранспортния травматизъм към момента смъртността от пътнотранспортните произшествия на 1 милион жители в нашата страна е от най-високите в страните членки на Европейския съюз - 99. Най-висока степен на безопасност по отношение на загиналите през 2016 г. е постигната в Норвегия и Швейцария – 26, следвани от страни членки на ЕС като  Швеция – 27, Англия - 29, Дания – 37, Холандия – 37, Испания - 39, Германия - 39 и други. С най-добри показатели сред европейските страни са Норвегия и Швейцария. Средният показател на смъртност общо за страните членки на Европейския съюз - 50 убити/1 млн. жители.

Очертава се тенденция към задържане високото ниво на травматизма с известно намаление, но все още  с твърде далечни резултати от заложения в Стратегията.