Към 500 млн. лв. ще вложат БДЖ в ремонт на вагони и локомотиви и в купуване на нови влакове за 7 г., които се броят от сега. Това заяви шефът на борда на директорите на холдинга Григори Григоров пред “24 часа”. Поне на този етап толкова ще струва преходът на железницата от ниски скорости към 160 км в час.

До края на годината се очаква да бъде обявена процедура за нови 10-15 мотриси с 200 места с луксозни седалки за средни разстояния и за скорост 160 км в час, както и за 30 вагона с по 75 места за дълги разстояния пак за същата скорост.

Общо става дума за мотриси и вагони с 4000 седалки, по 25 000 евро едната. Това са 100 млн. евро. Очакването е първите доставки да са през 2022 година. Мотрисите са по-висок клас от тези на “Сименс” по маршрути до 3 часа, примерно от София до Стара Загора, Пловдив-Бургас. Вагоните са за дългите разстояния и целта е да бъдат комфортни за пътуване - освен седалките, в които да се престои 4-5 часа, да има интернет, мултимедия.

Вероятно новите влакове ще са за новите жп линии, които са на юг.

По северното трасе от София до Варна ще се ползват най-добрите досегашни вагони, тъй като по него едва 20-30 км са за скорост от 160 км в час. Така че в Северна България, освен че няма магистрала, няма и бързи влакове, тъй като липсват и бързите релси. Така че пътниците отвъд Балкана ще се возят на най-доброто от старото.

Във влаковете, които са композирани с новите вагони, може би ще има бистро. В мотрисите няма как да стане, но там може да има ъгъл с кафе машина.

Преди обаче да започнат да пристигат нови вагони и мотриси, предстоят сериозни ремонти на тъй наречения подвижен състав на БДЖ. В краткосрочните планове, които са до 2021 г., инвестициите са към 197 млн. лв.

Те включват обновяване на 227 вагона със средна цена от 180 000 лв. единият. Договорът е сключен през август 2018 г., 65 вагона вече са обновени, окончателният срок за приключване на ремонта е през 2021 г., а цялата сума е 52 млн. лв. Повечето от тези вагони могат да се движат със 140 км в час.

За да се върже графикът на влаковете, на БДЖ им трябват още 30-40 вагона.

За купуването им се водят разговори с немската железница “Дойче бан”, прогнозните сметки показват, че те ще струват между 3 и 5 млн. евро за 15-годишни вагони. Ако това се случи, осигуряването на железницата с пътнически вагони за 10 г. е решено, казва шефът на борда на холдинга.

Проблемът бил, че трябва да се обяви обществена поръчка, а не може да се купят директно от немската железница. Търси се вариант българската железница да се сдобие с тях през UIC, международна асоциация на железопътния транспорт, като вагонна помощ. Възможно било да се вземат под наем. Те ще бъдат за 160 км в час.

Ако това не стане, БДЖ вадят от резерва 40 стари вагона, но обновяването им щяло да струва 500 000 лв. за един, това ще излезе два пъти по-скъпо от купуването на втора ръка от Германия.

Разработва се и вариант БДЖ да си вземат 15 консервирани вагона, които били в добро състояние, от дружеството “Булвагон”, в което те са съдружник, но то не работи от 2012 г. Търси се юридическо решение как те отново да бъдат върнати в БДЖ. Целта е бързо и ефективно да се увеличат вагоните в експлоатация, за да може през следващите 10 години да се поръчва нов състав, казва Григоров.

На хартия “БДЖ Пътнически превози” има 730 вагона, от които в движение са едва 300. 400 са стари и неизползваеми. За да изпълняват влаковете графиците си, тоест да не карат пътниците да чакат по гарите, трябват поне 350.

В парка на компанията в момента има 40 вагона за скорост 160 км в час и 9, които могат да развиват 200 км.

Втората стъпка в краткосрочната програма е ремонтът на 50-те мотриси “Дезиро” на “Сименс”. В момента 35 от тях осигуряват 60% от графика на влаковете.

Само че 11 мотриси, с по 200 места всяка, са спрени, докато не минат ремонт, а 4 са тотална щета, погинали са”, казва шефът на борда. Така че първата работа е ремонтът на тези 11, а след това поддържаето на другите 35 за пет години, което ще струва 137 млн. лева.

Фирмите “Алстом” и “Щадлер” оглеждат 46-те мотриси, които са за ремонт и поддръжка, тъй като процедурата е с пряко договаряне, и оферти се очакват до края на юли.

Тези мотриси са за пътуване на кратки разстояния, дизеловите са за 120 кв в час, а електрическите - за 140 км.

Успешното приключване на ремонта им ще позволи експлоатацията им поне още 10 г.

На месец те минават по релсите 10 000 км, което означава за това време всяка мотриса да навърти по 1,2 млн. км.

Другият огромен проблем на БДЖ, който свали доста пътници от влака, е недостигът на локомотиви и оттам закъсненията.

Предвижда се модернизация на 30 локомотива на “Шкода”, което включва и подмяна на електрическите системи, което ще ги направи да развиват скорост до 160 км в час.

Това ще им осигури 10 г. експлоатационна годност и ще струва по предварителни изчисления 25 млн. евро. Технически експерти на “Шкода” в петък бяха в БДЖ, за да се запознаят със състоянието на локомотивите, и се очаква до края на юни те да дадат варианти на технически решения. В края на юли ще бъде обявена обществената поръчка. Очаква се машините да бъдат модернизирани до 2 години.

Като се прибавят и средни ремонти на още 20 локомотива за 5 млн. евро, общата сума излиза на 130 млн. евро. Срещу тези пари БДЖ си осигуряват вагони и локомотиви до 2030 г.

380 млн. от тези 500 млн. са осигурени. Разчита се на 40 млн. капиталов трансфер от държавата всяка година за общо 7-те години, както и на 100 млн., отпуснати от Министерския съвет през 2018 г. за нов подвижен състав. Железницата, тъй като вече няма дългове, ще кандидатства за еврофинансиране, което е между 50 млн. и 100 млн. евро.