Шофьорският курс поскъпва заради увеличени часове за кормуване, а селфито на кандидат-шофьора с инструктора ще е доказателство, че занятието наистина е проведено. Това стана ясно на среща на транспортния министър Росен Желязков с Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

В събитието участваха председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски, председателят на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров и други.

Заради интензивното движение, лошата настилка и недостатъчния контрол е нужно да се увеличат часовете за управление - 31 часа кормуване не са достатъчни, е мнението на инструкторите, заявено от шефа на Асоциацията Красимир Георгиев. Той посочи и че работната група в МОН единодушно е приела часовете  да бъдат 42. В момента в различните автошколи цената на час кормуване е между 18 и 25 лв.  

Увеличените часове на управление на автомобил вероятно ще влязат заедно с електронната система за контрол, за да се избегне вероятността инструктори да вземат пари, а да не ги изпълняват.

Информационна система, която ще създаде държавата, ще контролира времето и маршрутите, по които ще се движат кандидатите, посочи министър Росен Желязков. Целта е да се намалят корупционните практики в автошколите.  

 „В телефоните на курсиста и инструктора се качва приложение, с което да се управлява процесът. Електронната система локализира автомобила и дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира местоположението на колата, отчита колко километра са изминати, при каква максимална скорост, при какъв маршрут, кое упражнение е изработено. В началото и края на часа ще се прави селфи”, обясни Красимир Георгиев.

 Електронната система вече се тества в 10 фирми в 7 областни центрове, а от понеделник обхватът на теста ще се разшири, каза още шефът на Асоциацията.

Ще се махнат учебните картони, тъй като всички данни ще бъдат в системата, няма да е нужно да те спират на пътя.

„Това, което разбуни кошера - белите автомобили и инструкторът да не присъства на практическия изпит, се оказало фалшива новина", заяви министър Желязков. 

Той посочи, че единствената цел на евентуалните промени е създаването на контролирана среда, която да премахне възможността да субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционни практики.

"Основната ни задача е да създадем контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Затова разглеждаме варианти за изграждане и въвеждане на единна интегрирана информационна система, която да обхване целия процес - от подготовката до изпита", обяви министър Росен Желязков. Той бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.
Министър Желязков информира участниците, че всички набелязани мерки са основани на много сериозен анализ за цялостната дейност на ИА "Автомобилна администрация".

Министърът обясни, че според анализите корупцията в тази област се изчислява на е 3 млн. лв. годишно. Проявленията й са в три форми. Първата е самият кандидат да дава подкуп за вземане на изпит. Втората е рекет от изпитващия към кандидата и третата е за подсигуряване, като инициатори са автоинструкторите. 

Желязков коментира и новите правила за превозвачите ни, свързани с Пакет „Мобилност”: „Изправени сме пред т.нар. триалози (преговори). Обсъждат се техническите детайли. Политическите решения остават накрая. Все още нищо не е решено. Всичко, което правим, е с цел да има по-гъвкава позиция за нашите превозвачи“.

Той посочи, че Пакет „Мобилност“ ще доведе до непоправими последици за държавите в периферията на съюза. „Има точки, по които няма да отстъпим, като връщането на шофьора, връщането на камиона и крострейд операциите“.

По думите на Желязков до момента 28 държави показват 28 конкретни интереса. „Сега отново имаме шанс, затова преговаряме с всяка държава поотделно. Вярвам, че ще постигнем повече от лошия сценарий, който ни се чертае. Трябва да запазим националния профил на бранша, работната сила да остане в страната, а не да се разпилява и брутния вътрешен продукт, който е 6%“, категоричен е той.

По думите му, замърсяването на въздуха е един от новите аргументи на българското правителство пред Брюксел за преразглеждане на пакета „Мобилност”. В искането са се включили още пет страни, а целта е да се предотвратят загубите за транспортния бранш от Източна Европа.